Reklama

Matka Polka wychodzi z domu – koniec mitu kobiety wiecznie poświęcającej się

W nowym odcinku podcastu „Powiedz to kobiecie” rozmawiamy z Magdą Dziewguć, menadżerką i aktywistką, współtwórczynią projektu „Matka Polka wychodzi z domu”. Inicjatywa ta stawia sobie za cel nie tylko aktywizację kobiet, ale przede wszystkim zerwanie z przestarzałym i opresyjnym wzorcem Matki Polki – kobiety wiecznie zmęczonej, poświęcającej się i niewystarczającej.

Publikacja: 19.07.2025 17:00

Magdą Dziewguć, menadżerka i aktywistka, współtwórczyni projektu „Matka Polka wychodzi z domu”

Magdą Dziewguć, menadżerka i aktywistka, współtwórczyni projektu „Matka Polka wychodzi z domu”

Foto: podcasty.rp.pl

– Nasza gospodarka potrzebuje Matki Polki, aktywnej matki, która będzie kontrybuować do naszego sukcesu ekonomicznego – podkreśla Magda Dziewguć, wskazując na potrzebę równowagi między rozwojem osobistym kobiet a ich rolami rodzinnymi.

Reklama
Reklama

Ankieta jak konfesjonał

Projekt poprzedzony został unikalnym badaniem – ankietę wypełniło ponad 16 tysięcy kobiet z całej Polski. – Uczestniczki dziękowały nam za to, że ktoś dał im wreszcie przestrzeń do tego, żeby wypowiedzieć się bez pudru, przedstawić kawa na ławę, jak to wygląda – mówi Dziewguć. Dla wielu kobiet samo wypełnienie formularza miało charakter niemal terapeutyczny.

Wyniki badania pokazały skalę kulturowej presji. – Ponad 80 proc. z tych naszych respondentek powiedziała: „tak, na co dzień odczuwam właśnie tą presję Matki Polki, absolutnego ideału, do którego nieświadomie sama się porównuję i do którego nieświadomie dążę” – zaznacza rozmówczyni. Ten wzorzec – zdaniem respondentek – wiąże się ze zmęczeniem, poświęceniem i nieustanną oceną.

– Gdybyśmy mieli sobie wyobrazić markę tej Matki Polki, no to to jest właśnie taka marka po prostu umęczonej, zatyranej kobiety – słyszymy w podcaście. Model ten nie tylko szkodzi kobietom, ale wpływa też negatywnie na ich zdrowie psychiczne i fizyczne, a w konsekwencji – na całą gospodarkę.

Reklama
Reklama

Nowa Matka Polka – spełniona, niezależna i radosna

W rozmowie pojawia się także pytanie o to, na ile presja pochodzi z zewnątrz, a na ile z wnętrza samych kobiet. – To bohaterstwo takie ciche, takie drugoplanowe, jest po prostu wdrukowane w ten model Polki i dziewczynki – mówi Dziewguć, wskazując na przekaz międzypokoleniowy. – Pytanie brzmi: czy to dlatego, że wszystkie są takie silne i wszystkie mają aż tyle w sobie pokładów energii i zasobów, czy też po prostu jest taka presja, żeby uśmiechać się mimo łez i udawać, że sobie radzę, nawet wtedy, kiedy sobie nie radzę – dodaje.

Projekt pokazuje też, jak destrukcyjne jest poczucie winy: – Ten wzorzec Matki Polki jest źródłem poczucia winy nawet dla kobiet, które nie mają dzieci – mówi Dziewguć. Okazuje się, że niezależnie od wyboru życiowego – praca, dom, bezdzietność – kobiety czują, że nie spełniają społecznych oczekiwań. – To nawet nie jest konkretna postać, tylko to jest jakby zlepek z wielu różnych postaci, które sobie stworzyliśmy i nazwaliśmy to Matką Polką – tłumaczy. Projekt wzywa do zdefiniowania nowego modelu kobiety – aktywnej, radosnej, mającej prawo do błędów i wyborów.

Czytaj więcej

Dr Katarzyna Wasilewska: Najważniejsze w macierzyństwie jest bycie dobrą dla samej siebie

Zmiana zaczyna się od partnerstwa

– Jeżeli kobiety chcą być bardziej aktywne na rynku zawodowym, to potrzebujemy więcej mężczyzn w domu – stwierdza Dziewguć. Ale zmiana nie wydarzy się sama – kobiety muszą nauczyć się oddawać kontrolę, a mężczyźni – uczyć się odpowiedzialności. – Musimy się po prostu tym sprawiedliwie podzielić.

W rozmowie pojawia się też refleksja na temat wychowania kolejnych pokoleń. – Polki chcą przede wszystkim dla swoich córek takiego partnerstwa w związkach – mówi gościni. Chodzi o związki oparte na równości, wspólnej odpowiedzialności i możliwości rozwoju każdej ze stron.

– Sytuacja, w której kobieta zyskuje niezależność ekonomiczną, zmienia wszystko w jej życiu. Wyzwala w niej taką wolność samostanowienia. Ta wolność jest bazą do tego, żeby pójść dalej.

Reklama
Reklama

– Matka Polka wychodzi z domu – to także metafora – dodaje na koniec. – Żeby dając sobie to prawo do odpoczynku i spokój w domu, nie myśleć o tym, że „pójdę wstawić pranie”, a „jak już tu siedzę, to sprawdzę, czy ktoś podał kwiatki…” – obrazowo tłumaczy Magda Dziewguć.

Projekt ma być początkiem głębszej zmiany społecznej. – Myślimy po bardzo mocnym odzewie i reakcji społecznej na wyniki ankiety o tym, co zrobić dalej, żeby to nie była tylko akcja, żeby to nie był tylko właśnie różowy happening – deklaruje Dziewguć. To początek drogi, która może zmienić życie tysięcy kobiet.

Styl życia
Rośnie popularność spędzania urlopu w trybie staycation. Czy w ten sposób można wypocząć?
Styl życia
Pokolenie Z ma własną definicję sukcesu finansowego. Najważniejsze są dwa parametry
Styl życia
Weganizm opanowuje świat? Billie Eilish wysoko podnosi poprzeczkę swoimi inicjatywami
Styl życia
Jakiej próbie był poddawany harcerz, który utonął? Harcmistrz ZHR odpowiada
Styl życia
W czasie, który spędzają razem polskie rodziny, brakuje czegoś ważnego. Wyniki badania
Reklama
Reklama