Polska firma narzuca nowy standard tramwajowych napędów

Coraz częściej miasta zamawiając tramwaje żądają oszczędnych napędów z tranzystorami z węglika krzemu, które stają się w Polsce standardem.

Publikacja: 19.05.2025 06:40

Polska firma narzuca nowy standard tramwajowych napędów

Tramwaj Moderus z napędem wyprodukowanym przez Medcom i wykorzystującym półprzewodniki z węglika krzemu.

Foto: Medcom

MPK Wrocław poinformowało w trakcie posiedzenia Komisji Taboru Tramwajowego we Wrocławiu (8-9 maja), że nowe tramwaje Moderus Gamma z napędem w wykorzystującym półprzewodniki z węglikiem krzemu (SiC) wyprodukowane przez Medcom, zużywają nawet o 30 proc. mniej energii w porównaniu do pojazdów z energoelektroniką IGBT we flocie operatora. 

Badania porównawcze zostały przeprowadzone w lutym br., na łącznym dystansie 110 000 km, a poziom zużycia energii testowano na czterech różnych modelach pojazdów: Moderusach Beta (MF24AC), Moderusach Beta (MF17AC), Skodach 16T oraz najnowszych Moderusach Gamma (LF07AC) z napędem z półprzewodnikami SiC. 

Czytaj więcej

DHL rozpoczyna walkę z InPost o Wielką Brytanię

W trakcie Komisji MPK Wrocław poinformowało również o tym, że planuje stosować technologię węglika krzemu w nowych tramwajach oraz przy modernizacji wagonów obejmujących konieczność wymiany przekształtników. 

Rok wcześniej podobne oszczędności zgłosiły Tramwaje Warszawskie. Po roku użytkowania tramwajów Hyundai Rotem analiza danych wykazała, że pojazdy z energoelektroniką SiC Medcom zużywają prawie 40 proc. mniej energii niż wozy wykorzystywane do tej pory. 

Medcom podkreśla, że oszczędność energii to nie jedyna korzyść ze stosowania tranzystorów SiC. – Węglik krzemu gwarantuje także cichszą pracę napędu, upraszcza czynności utrzymaniowe i poprawia sterowanie silnikiem w tramwajach – wymienia wiceprezes Medcomu Piotr Wroński. 

Medcom dostarcza napęd dla różnych producentów taboru. Część z nich produkuje własne napędy, są to m.in. CAF, Siemens i Stadler. – W falownikach (napędach) produkowanych przez Stadler oraz ABB nie ma SiC-ów – przyznaje członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot. 

Konkurencyjna Pesa wykorzystuje falowniki różnych dostawców. – Producenci jak ABB czy Kiepe nie posiadają w swoim portfolio takiego produktu. Enika posiada przetwornice SiC i pracuje nad falownikami. SiC z uwagi na silne lobby Medcomu na rynku polskim staje się standardem chociaż nie wszyscy zamawiający wymagają takiego rozwiązania – przyznaje dyrektor rynku tramwajowego Pesa Marcin Grzyb. 

Czytaj więcej

Wielton inwestuje w robotyzację

Tymczasem Medcom zrealizował dostawy produktów w technologii SiC do ponad 2000 pojazdów (autobusów elektrycznych i wodorowych, tramwajów, lokomotyw). – W 2024 roku sprzedaż urządzeń SiC odpowiadała za 50 proc. przychodów spółki i jest to to udział, który stale rośnie, niebawem będzie to już 70 proc. – zapowiada Wroński. 

Wskazuje, że najnowsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna Newag Griffin E4MSUa, która w trakcie jazd próbnych osiągnęła prędkość 240 km/h, ma falowniki i przetwornice z tranzystorami SiC skonstruowane i wyprodukowane przez Medcom. Urządzenia są nie tylko energooszczędne, ale zostały również zoptymalizowane pod kątem masy. – To właśnie m.in. dzięki temu lokomotywa jest najlżejszą w swojej klasie – podkreśla wiceprezes.

Medcom od ponad dekady oferuje rozwiązania dla transportu publicznego bazujące na węgliku krzemu. W 2018 roku firma uruchomiła seryjną produkcję systemów napędowych SiC. 

Elektromobilność
Szwedzi cmokają na widok wodorowej lokomotywy Pesy
Elektromobilność
Drogie wodorowe autobusy polskich miast
Elektromobilność
Nadchodzą podwyżki cen taboru
Elektromobilność
Solaris zelektryfikuje Kanadę
Elektromobilność
Solaris z rekordowymi przychodami