Reklama

Porty w Europie pracują na pełnych obrotach

Rekordowe zyski Portu Gdańsk, rosną przeładunki kontenerów, maleją towarów masowych. W Antwerpii podobne niewielkie spadki, ale zatłoczone nabrzeża kontenerowe.

Publikacja: 25.07.2025 08:03

Porty w Europie pracują na pełnych obrotach

Port Gdańsk

Foto: Port Gdańsk

W pierwszym półroczu Port Gdańsk przeładował ponad 38,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największy udział w strukturze przeładunków wciąż mają paliwa płynne, które stanowią 50 proc. całkowitej ilości. 

Przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk były niższe w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku o 4,7 proc. Realizowane są one głównie przez spółkę Naftoport i po sześciu miesiącach 2025 roku osiągnęły poziom 19,2 mln ton. 

Nowe linie żeglugowe

Przeładunki drobnicy wzrosły o 12 proc., osiągając poziom 13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy skonteneryzowanej wzrosły o 14 proc., co przekłada się na ok. 11,6 mln ton przeładowanych towarów. Wzrost jest skutkiem uruchomienia nowych połączeń żeglugowych przez Mediterranean Shipping Company (MSC). Port Gdańsk dołączył do azjatyckich serwisów MSC – Britannia i Albatros, obsługując regularne połączenia m.in. z portami w Chinach, Korei Południowej i Wietnamie. 

Czytaj więcej

Restrukturyzacja intermodalnego gracza

Port zanotował 25-procentowy wzrost w grupie tzw. innych ładunków masowych, które osiągnęły poziom 1,9 mln ton. Szczególnie wysoki był wzrost masowo niewielkich przeładunków rudy – o 206 proc. w stosunku do ubiegłego roku i był to największy procentowy skok spośród wszystkich grup ładunkowych. 

Reklama
Reklama

Zgodnie z prognozami mniejsze ilości odnotowano w przypadku węgla, jego przeładunki sięgnęły 2,9 mln ton, o 12,4 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ub. Zmalały także przeładunki zbóż, do nieco ponad 1,1 mln ton, co oznacza spadek o 26 proc. – Port Gdańsk konsekwentnie i pragmatycznie buduje swoją pozycję lidera w regionie Morza Bałtyckiego. Dynamiczny rozwój segmentu kontenerowego, stabilna pozycja w przeładunkach paliw oraz wzrost w grupie ładunków masowych pokazują, że elastycznie reagujemy na zmiany w otoczeniu gospodarczym, społecznym i geopolitycznym – podkreśla prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć. – To wszystko przekłada się na stabilną sytuację finansową spółki i jest potwierdzeniem, że inwestycje w infrastrukturę portową, technologie i nowe kierunki logistyczne przynoszą wymierne efekty i budują odporność Portu Gdańsk dzisiaj i na przyszłość – wskazuje prezes.

Rentowność sprzedaży netto ukształtowała się na poziomie 56 proc., a wypracowany w ciągu półrocza zysk netto wyniósł 179,6 mln zł, co oznacza wzrost o 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.

Więcej kontenerów w Antwerpii

W pierwszym półroczu 2025 roku całkowite przeładunki portu Antwerpia-Brugia wyniosły 137,2 mln ton, co stanowi spadek o 4,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. 

Czytaj więcej

Piętrowe pociągi za siedem miliardów złotych

Wyróżniającym się trendem jest ciągły wzrost handlu ze Stanami Zjednoczonymi, wzmacniający silną pozycję portu Antwerpia-Brugia na szlakach transatlantyckich.

Ruch kontenerowy utrzymał się na dobrym poziomie, wzrastając o 3,6 proc. w tonażu (do 77 mln ton) i 3,7 proc. w TEU (6,91 mln TEU) w porównaniu z pierwszą połową 2024 r. Jednak utrzymujące się zatory obciążają przepustowość terminali; wyzwanie to odczuwalne jest w całej północno-zachodniej Europie. Do ich powstania przyczynia się kilka czynników. 

Reklama
Reklama

Kontenerowce przypływają nieregularnie z powodu zakłóceń sięgających kryzysu COVID-19, dodatkowo pogłębionych przez zmianę trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei w celu ominięcia Morza Czerwonego. Niedawne zmiany w aliansach kontenerowych doprowadziły tymczasowo do równoczesnych zawinięć statków i dużego wolumenu ładunków. 

Harmonogramy zawinięć stają się nieaktualne, co komplikuje planowanie pracy terminali: kontenery pozostają na miejscu dłużej, a statki przybywają z coraz większymi ładunkami. W rezultacie ich średni czas postoju wydłużył się do 7–8 dni, w porównaniu ze standardowymi 5 dniami. Przepełnione terminale wymagają dodatkowych przeładunków kontenerów, co dodatkowo obciąża personel i sprzęt. Ponadto działania krajowych związków zawodowych zwiększają presję operacyjną. 

Czytaj więcej

W Rosji załamała się sprzedaż samochodów ciężarowych

W pierwszej połowie 2025 roku ruch ze Stanami Zjednoczonymi wzrósł o 17,2 proc. do 16,4 mln ton. To potwierdza, że Stany Zjednoczone są drugim najważniejszym partnerem handlowym portu Antwerpia-Brugia, po Wielkiej Brytanii. Jednocześnie port ten pozostaje największym europejskim portem eksportowym do USA.

Morski
Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie
Morski
Niepewny popyt na oceaniczną żeglugę
Morski
Bez ukraińskiego zboża terminale nie mają pracy
Morski
Park narodowy zamiast żeglugi
Morski
Nowe morskie terminale i promy
Reklama
Reklama