Reklama

Rewolucja na granicy z Niemcami. Od jesieni kierowcy pojadą zupełnie inaczej

Jeszcze w tym roku kierowców korzystających z autostrady A12, łączącej Berlin z polską granicą, czeka spora reorganizacja ruchu. Niemiecka Federalna spółka Autobahn GmbH zapowiada modyfikacje w układzie pasów ruchu na odcinku przygranicznym Frankfurt nad Odrą. Zmiany mają wejść w życie w czwartym kwartale 2025 roku i są odpowiedzią na narastające korki spowodowane stałymi kontrolami granicznymi.

Publikacja: 12.08.2025 12:22

Modyfikacje ruchu na granicy mają wejść w życie w czwartym kwartale 2025 roku

Modyfikacje ruchu na granicy mają wejść w życie w czwartym kwartale 2025 roku

Foto: AdobeStock

Od momentu przywrócenia kontroli, odcinek w rejonie przejścia granicznego stał się wąskim gardłem zarówno dla transportu towarowego, jak i dla zwykłych podróżnych. Premier Brandenburgii Dietmar Woidke oraz minister spraw wewnętrznych René Wilke od wielu miesięcy apelowali do władz federalnych o rozwiązania poprawiające przepustowość. Jednym z postulatów było stworzenie trzeciego pasa ruchu w kierunku Polski. Plan zakłada, że w stronę Polski ciężarówki będą mogły korzystać z pasa awaryjnego, który zostanie na stałe otwarty dla tego typu pojazdów. Obecny pas dla tirów przeznaczony zostanie wyłącznie dla samochodów osobowych. Ostatecznie w kierunku przejścia granicznego powstaną trzy odseparowane pasy: awaryjny dla ciężarówek, zwykły pas dla aut osobowych i pas do wyprzedzania. W przeciwnym kierunku – do Berlina – również pojawi się zmiana. Pas do wyprzedzania zostanie włączony do ruchu w stronę stolicy Niemiec, co pozwoli stworzyć tam dwupasmowy przejazd. Kontrole będą mogły być prowadzone z pasa rozdzielającego, co ma ograniczyć zatory w obu kierunkach.

Czytaj więcej

Niemcy rzucili się na elektryki. Co piąty nowy samochód ma napęd elektryczny

Niemcy wprowadziły stałe kontrole na granicy z Polską od 16.10.2023 r.

Autostrada A12 to kluczowa trasa transportowa dla niemiecko-polskiego handlu. Szacuje się, że co roku przejeżdża tędy około czterech milionów ciężarówek. Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa we Frankfurcie nad Odrą od dawna ostrzega, że przewlekłe korki generują straty gospodarcze i utrudniają pracę przedsiębiorcom. Narzekają też codziennie dojeżdżający do pracy po obu stronach granicy – czas oczekiwania potrafi wydłużyć się nawet o kilkadziesiąt minut. Nowy układ pasów ma być kompromisem między wymogami bezpieczeństwa, koniecznością prowadzenia kontroli granicznych i potrzebą utrzymania płynności ruchu. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, możliwe jest jego wdrożenie w innych punktach na granicy Niemiec z krajami UE.

Przypomnijmy, że jesienią 2023 roku Niemcy przywróciły kontrole na swojej granicy z Polską – początkowo jako krótkoterminowy środek przeciw nielegalnej migracji. W 2024 r. Berlin kontynuował tę politykę, rozszerzając kontrole i odsyłając niektórych migrantów do Polski. Reakcją Warszawy było wprowadzenie podobnych kontroli po stronie polskiej od 7 lipca, które zgodnie z doniesieniami przedłużono do 4 października tego roku.

Czy wiesz, że…
– Autostrada A12 jest częścią europejskiej trasy E30, która łączy Irlandię z Rosją.
– Pierwszy odcinek A12 oddano do użytku w 1937 roku, a wschodni fragment przy granicy modernizowano jeszcze w latach 90.
– Na przejściu granicznym we Frankfurcie nad Odrą w szczycie wakacyjnym potrafi przejechać nawet 60 tys. pojazdów dziennie.
– W Niemczech kierowca ciężarówki, który nie zastosuje się do nakazu jazdy wyznaczonym pasem przy kontroli granicznej, może dostać mandat nawet do 500 euro.

Reklama
Reklama
Jak jeździć
Polacy biją rekordy wykroczeń. 324 tys. mandatów w pół roku
Jak jeździć
Chaos na drogach w Austrii. 30 tys. samochodów zawróconych z bocznych dróg
Jak jeździć
Rewolucja używania fotoradarów we Włoszech. Koniec z wyciąganiem kasy od kierowców
Jak jeździć
Polskie drogi wśród najbezpieczniejszych w Europie? To zależy od statystyki
Jak jeździć
Jedziesz samochodem do Niemiec? Przygotuj się na szczegółowe kontrole
Reklama
Reklama