Reklama

Kłopoty Booking.com - masowy pozew klientów z całej Europy i zapowiedź zwolnień

Tysiąc pracowników może stracić pracę, a setki tysięcy klientów walczą o odszkodowania – gigant turystyczny Booking.com zmaga się z poważnymi problemami wizerunkowymi i organizacyjnymi.

Publikacja: 18.07.2025 14:16

Kłopoty Booking.com - masowy pozew klientów z całej Europy i zapowiedź zwolnień

Foto: Adobe Stock

W listopadzie zeszłego roku Booking Holdings, amerykańska spółka macierzysta Booking.com, zapowiedziała redukcję zatrudnienia. Taką informację upubliczniła wtedy Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Wówczas jednak nie podano żadnych szczegółów planowanej akcji. Booking Holdings zatrudnia łącznie około 23,6 tysiąca ludzi, z czego 13 tysięcy pracuje w spółce–córce Booking.com z siedzibą w Amsterdamie.

Czytaj więcej

Europejskie hotele ruszyły z akcją przeciw Booking.com. Domagają się milionów euro

Wielkie zwolnienia w Booking.com

Z informacji potwierdzonych w tym tygodniu przez rzecznika Booking.com holenderskiemu portalowi NU.nl wynika, że firma planuje zwolnienie około tysiąca pracowników na całym świecie, z czego kilkaset etatów ma zniknąć w samej Holandii. Jak podaje portal, zwolnienia obejmą m.in. działy technologiczne i wsparcia klienta.

Jednocześnie – przypominają media – Booking.com mierzy się z poważnym kryzysem zaufania wśród klientów. Holenderskie Stowarzyszenie Konsumentów (Consumentenbond) i Fundacja ds. Roszczeń Konsumenckich (CCC) złożyły w sądzie pozew zbiorowy, oskarżając platformę o wieloletnie stosowanie praktyk podnoszących sztucznie ceny noclegów, między innymi przez tak zwane klauzule parytetowe i przez wprowadzające w błąd reklamy („został tylko 1 pokój”, „promocja tylko dziś”).

„Konsumenci od lat płacą za dużo za pokoje hotelowe. Przeprowadziliśmy dochodzenie, które wykazało, że Booking.com narusza zasady konkurencji i prawa konsumentów” – twierdzi prezes CCC Bert Heikens, cytowany w komunikacie prasowym.

Reklama
Reklama

Klienci Booking.com żądają miliarda euro odszkodowań

Obie organizacje żądają, aby Booking.com „zaprzestał nadużywania swojej pozycji, ograniczania konkurencji i wprowadzania konsumentów w błąd”. Domagają się również od firmy wypłacenia odszkodowań konsumentom. Do pozwu przystąpiło już ponad 200 tysięcy ludzi, a liczba ta stale rośnie – informują we wspólnym oświadczeniu Consumentenbond i CCC. Łączna wartość potencjalnych roszczeń ma sięgać ponad miliarda euro.

Agencja AFP uzupełnia, że pozew dotyczy okresu od 2013 roku i ma wykazać, że działania Booking.com miały wpływ na zawyżanie cen usług hotelowych w Europie.

Firma nie odpowiedziała na naszą prośbę o komentarz. Wcześniej przedstawiciel Booking.com zaprzeczył w rozmowie z AFP wszelkim nieprawidłowościom. Firma utrzymuje, że zawsze działała transparentnie i zgodnie z przepisami, a jej celem było „zabezpieczenie interesów klientów i partnerów hotelowych”.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Hotelarze zadowoleni z wyników czerwca. Było lepiej niż w zeszłym roku
Hotele
Airbnb i Majorka przeciwko szarej strefie w turystyce. Znikną nielegalne noclegi
Hotele
Wakacje 2025. Polska droższa od Teneryfy, ale Zakopane zaskakuje konkurencyjnymi cenami
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Hotele
Wyjaśniło się, czy hotele na Teneryfie będą strajkować. Pracownicy żądali podwyżek
Reklama
Reklama