Reklama

Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność

Rosyjska stocznia, w której budowane są m.in. okręty wojenne, rozpoczęła zwolnienia. Powodem jest potężna dziura w budżecie spowodowana brakiem w Rosji funduszy na modernizację floty. Poszły na wojnę Putina.

Publikacja: 06.08.2025 12:14

Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność

Foto: Adobe Stock

Stocznia Wympel w Rybińsku w obwodzie jarosławskim rozpoczęła zwolnienia z powodu problemów finansowych, informuje gazeta RBK, powołując się na swoje źródła. Firma jest częścią Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej (USC), największego rosyjskiego holdingu zajmującego się produkcją okrętów cywilnych i wojennych, którego deficyt, według Ministerstwa Finansów, przekracza bilion rubli (50 mld zł).

Zwolnienia w rosyjskiej stoczni. „Z braku produkcji”

Źródło w stoczni w Rybińsku potwierdziło dane o zwolnieniach części pracowników. Według stanu na 1 lipca w zakładzie pracowało 950 osób, pierwsze kilkadziesiąt osób już otrzymało wypowiedzenia. Firma nie podaje dokładnej liczby zwalnianych.

„Zakłada się, że zwolnienia obejmą jedynie personel pomocniczy – pracownicy produkcyjni pozostaną w firmie. Możliwe, że zwolnienia odbędą się w kilku etapach do końca roku” – twierdzi źródło gazety. Jego zdaniem powodem zwolnień jest cięcie kosztów spółki Wympel z powodu braku zamówień.

Zarząd stoczni w Rybińsku poinformował, że podjął decyzję o zwolnieniu części pracowników z „braku produkcji w zakładzie”, a także konieczności zrównoważenia liczby pracowników z zamówieniami. „Koncern i kierownictwo zakładu podejmują działania mające na celu zatrudnienie zwolnionych pracowników: oferowane są im alternatywne miejsca pracy w przedsiębiorstwach USC, odpowiadające ich kwalifikacjom i doświadczeniu. Zakład Wympel i USC wypełnią wszystkie zobowiązania dotyczące gwarancji socjalnych i odszkodowań” – zapewniła korporacja.

Co dla wojska buduje stocznia w Rybińsku?

Wympel buduje dla wojska okręty i jednostki pływające, głównie o małym i średnim tonażu, takie jak małe kutry rakietowe, kutry patrolowe i antysabotażowe dla służby granicznej FSB oraz jednostki hydrograficzne dla marynarki wojennej. Ponadto zakład wyprodukował pięć wodolotów Kometa 120M, które obsługują regularne trasy na Morzu Azowskim i Czarnym.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Jest porozumienie w sprawie Mistrali

Przed rozpętaniem wojny przez Putina Rosja zamawiała nowoczesne, wyspecjalizowane jednostki dla wojska i potrzeb cywilnych za granicą, głównie w Korei Południowej. Była bliska zakupu francuskich okrętów desantowych Mistral. Ostatecznie i Francja i Korea Południowa zerwały kontrakty.

Rosyjskie stocznie nie potrafią budować skomplikowanych technologicznie jednostek, o czym świadczy choćby ślimacząca się budowa atomowych lodołamaczy dla polarnej floty czy gazowców na potrzeby zakładów LNG Novateku. Brakuje wiedzy, doświadczenia, ale też technologii i wyposażenia, które do wojny Rosjanie kupowali za granicą.

Czytaj więcej

Kreml buduje atomowe lodołamacze; sankcje podnoszą koszty i opóźniają terminy

Kreml odbiera stoczni zamówienia

Teraz Kreml też nie rozpieszcza rosyjskich stoczni. Coraz mocniej widać, że wszędzie szuka pieniędzy na wojnę i ogranicza inne zamówienia. Pod koniec lipca pojawiła się informacja, że ministerstwo przemysłu i handlu zaproponowało rządowi zmniejszenie finansowania programu modernizacji rosyjskiej floty cywilnej o ponad 40 proc. Powodem jest coraz mniej pieniędzy w Funduszu Narodowego Dobrobytu (FDN) i problemy z budżetem federalnym, z którego co najmniej 40 proc. jest przeznaczane na rosyjską wojnę. Początkowo w ramach programu władze planowały zwodować ponad 260 statków handlowych, rybackich i wycieczkowych w latach 2023–2027. Teraz program zostanie zmniejszony o 69 jednostek, głównie handlowych, rybackich i pogłębiarek.

Według Olega Sutyrina z firmy konsultingowej SBS Consulting, cięcia w programie, nawet jeśli wymuszone, są sprzeczne z celami odnowy floty, której średni wiek statków sięga 40 lat. Rosja musi co roku wypuszczać na wody co najmniej 200–220 nowych jednostek, w przeciwnym razie nadmiar starzejącego się sprzętu będzie przyczyną wzrostu liczby wypadków. Ale tym Kreml przejmuje się najmniej.

Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Biznes
Banki chcą osobistej rozmowy z założycielem Polsatu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama