Polacy liderami wzrostu wydatków internetowych. Mistrzowie okazji

W ciągu roku wydatki w sieci zwiększył co trzeci konsument, co jest najwyższym wynikiem spośród analizowanych rynków europejskich. Polskie firmy mają wciąż ogromny potencjał rozwoju mimo nasilonej konkurencji, zwłaszcza z Chin.

Publikacja: 28.05.2025 04:45

Polacy wolą zakupy internetowe, odwrót od zakupów stacjonarnych

Polacy wolą zakupy internetowe, odwrót od zakupów stacjonarnych

Foto: Dominika Zarzycka / NurPhoto / NurPhoto via AFP

W ciągu ostatnich 12 miesięcy niemal 33 proc. Polaków przyznało się do zwiększenia swoich wydatków w kanale internetowym, bijąc pod tym względem Niemców, Francuzów czy Włochów – wynika z europejskiego badania firmy Shopfully, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Średnio w badanych krajach wynik wyniósł 24 proc., co pokazuje, że Polacy wciąż bardzo entuzjastycznie podchodzą do tej formy kupowania.

Foto: Tomasz Sitarski

Polacy ruszyli na zakupy online

Ekspertów wyniki badania nie dziwią. – Zakupy online są oczywiście coraz bardziej popularne, bo to wygoda i duży komfort. Natomiast w przypadku zakupów spożywczych konsumenci już nie są aż tak bardzo na nie nastawieni. Wolą kupować osobiście, bo wówczas mogą sprawdzić wiele aspektów, np. świeżość itd. – mówi Robert Biegaj, ekspert rynku handlowego z Shopfully. – W innych kategoriach zakupy online są dużo częściej wybierane, bo zakupy są prostsze do realizacji. Głównie konsumenci kupują sprawdzone produkty/towary, których nie muszą sprawdzać na miejscu w sklepie. I dlatego częściej się decydują na tego typu formę – dodaje.

Warto też dodać, że same zakupy online rosną, ponieważ są dla konsumentów bardzo wygodne. Do tego nie można zapominać o tym, że społeczeństwo staje się coraz bardziej cyfrowe i od tego nie ma odwrotu. Mimo wszystko nadal większość Polaków woli sklep stacjonarny. I to szybko się raczej nie zmieni.

Czytaj więcej

Inflacja może i spada, ale już na dobre zmieniła Polaków

Niemniej wydatki internetowe w innych badanych krajach urosły wolniej, zwłaszcza w naszym regionie. W Bułgarii tylko o 20 proc., na Węgrzech – o 15 proc., a w Rumunii – o 13 proc. Wynik ponad 20 proc. pokazały zaś Francja, Włochy czy Hiszpania.

Z badania wynika, że Polacy zauważają u siebie także inne zmiany zachowań zakupowych, choćby częstsze szukanie okazji promocyjnych, na co wskazało 38 proc. konsumentów w kraju. 30 proc. po prostu stara się ograniczać zakupy do najpotrzebniejszych kategorii.

– Po latach słabszych, gdzie przyrost promocji był nawet na dwucyfrowym minusie, przyszedł czas, że mamy zupełnie odwrotną sytuację. Dane za pierwszy kwartał 2025 pokazują, że sklepy w skali roku robią coraz więcej akcji rabatowych. Konsumenci to widzą i oczywiście z tego korzystają – wskazuje Rober Biegaj. – Stąd też zachowania Polaków naturalnie zmierzają w przestrzeń poszukiwania lepszych ofert. Dużą rolę odegrały tutaj dyskonty, które od dłuższego czasu prowadzą wojnę cenową. To z kolei bardziej motywuje konsumentów do poszukiwania produktów w dobrych cenach – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy kupują z pomocą sztucznej inteligencji

Internetowy boom. Jak często kupują Polacy w sieci i u kogo?

Inne badania także wskazują na rosnącą popularność kupowania online. Ponad 70 proc. polskich internautów robi zakupy online przynajmniej raz w miesiącu, a aż trzy czwarte z nich zetknęło się już ze sprzedażą na żywo w mediach społecznościowych – wynika z najnowszego badania IBRiS.

Allegro wciąż jest numerem jeden – 84 proc. ankietowanych deklaruje, że korzystało z tej platformy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jednak równolegle aż 41 proc. konsumentów robiło zakupy na Temu, a 83 proc. odwiedziło przynajmniej jedną chińską platformę (AliExpress, Shein, Temu). Internetowe sklepy konkretnych marek (np. Zara, Media Expert, Eobuwie, Zalando) również zyskują na znaczeniu – 38 proc. badanych dokonało tam zakupów.

– Polski e-commerce rozwija się dynamicznie, ale tradycyjne platformy sprzedażowe stają dziś przed największym zagrożeniem od lat. Masowy napływ chińskich ofert oraz rosnąca popularność sprzedaży na żywo za pośrednictwem social mediów mogą trwale zmienić układ sił na rynku – komentuje Kamil Smogorzewski, dyrektor komunikacji IBRiS.

Czytaj więcej

Polacy wybierają szybkie zakupy w pobliżu domu. Żabka zaciera ręce

Według najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna przez internet w kwietniu 2025 r. w cenach bieżących była o 7,1 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez internet w handlu detalicznym wyniósł 8,8 proc. – To sygnał, że nastroje zaczynają się odbudowywać: rośnie wiara w poprawę sytuacji gospodarczej i finansowej, zarówno w perspektywie indywidualnej, jak i makroekonomicznej. Dzisiejszy konsument to „czekający sprinter” – w gotowości do wydatków, choć jeszcze trzyma rękę na hamulcu – mówi Jerzy Kozyra, prezes w Ambiscale. – Jednoczesny wzrost optymizmu dotyczący przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (+7,0 pkt proc.) może zwiastować powrót apetytu zakupowego – jeśli tylko inflacja i ryzyko gospodarcze nie zagrają fałszywej nuty – dodaje.

Walka sklepów na ceny

– Polski e-commerce w kwietniu zanotował imponujące wyniki, nie tylko utrzymując wysoki poziom z poprzedniego miesiąca, ale też notując wyraźny wzrost sprzedaży względem ubiegłego roku. Co szczególnie cieszy, rośnie nie tylko liczba transakcji, ale również średnia wartość zamówienia, co jest doskonałą prognozą na nadchodzący sezon letni – okres kluczowy dla wielu branż – dodaje Emil Walczak, dyrektor generalny Base.com. – Warto też zwrócić uwagę na utrzymujący się trend wzrostu sprzedaży międzynarodowej, który pokazuje, że polscy sprzedawcy coraz śmielej wychodzą poza granice kraju. To jasny sygnał, że potencjał naszego rynku nadal jest ogromny, zarówno w zakresie dalszych inwestycji w automatyzację i optymalizację procesów, jak i w rozwijaniu działalności na międzynarodowych platformach typu marketplace – ocenia ekspert.

Czytaj więcej

Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają

Trwa poszukiwanie okazji. W badaniu IBRiS widać, że 53 proc. użytkowników przyznało, że znalazło produkt na Allegro i innych tradycyjnych platformach online, by następnie znaleźć go taniej na Temu lub AliExpress. Ponadto aż 68 proc. badanych zgadza się z tezą, że produkty od chińskich sprzedawców są tańsze niż ich polskie odpowiedniki. Równocześnie 57 proc. badanych dostrzega, że jakość produktów od chińskich sprzedawców bywa niższa.

Handel
Gospodarka Rosji się zamyka. Wraca do czasów sowieckich
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Handel
Donald Trump łagodnieje. Więcej czasu na negocjacje z UE
Handel
Shein przesadził z podkręcaniem promocji. Rusza postępowanie KE
Handel
Donald Trump gra ostro z Unią. Potężny cios w sektor motoryzacyjny
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Handel
UE odpowiada na zapowiedź nowych ceł Donalda Trumpa. Żąda szacunku
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont