Dłuższy pilotaż centralnej e-rejestracji

Prawie 450 tys. wizyt do kardiologa, na mammografię i cytologię umówili pacjenci elektronicznie przez Internetowe Konto Pacjenta. Pilotaż centralnej e-rejestracji, który miał zakończyć się 30 czerwca, zostanie przedłużony.

Publikacja: 24.05.2025 08:29

Dłuższy pilotaż centralnej e-rejestracji

Foto: PAP/Marcin Bielecki

Według danych resortu zdrowia na dzień 15 maja 2025 r., od początku pilotażu zrealizowano 148 214 wizyt umówionych drogą elektroniczną, z czego 120 021 dotyczyło świadczeń kardiologicznych, 26 006 badań mammograficznych, a 2 187 badań cytologicznych. Jednocześnie w ramach centralnej e-rejestracji pacjenci umówili łącznie 444 564 wizyt z czego 378 960 dotyczyło świadczeń kardiologicznych, 61 311 mammografii, a 4 293 cytologii.

Pilotaż po 30 czerwca

Pilotaż rejestracji elektronicznej przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na wizytę u lekarza obejmuje świadczenia kardiologiczne, badania mammograficzne i cytologiczne. Nabór placówek medycznych, które chciały uruchomić e-zapisy w ramach systemu centralnego ruszył 26 sierpnia 2024 r. – Obecny etap pilotażu obowiązuje do 30 czerwca 2025 r., jednak przewidujemy jego przedłużenie. Zmiana zostanie wkrótce ogłoszona w formie rozporządzenia – przekazało „Rzeczpospolitej” Ministerstwo Zdrowia.

– Chodzi o to, żeby nie było luki między zakończeniem pilotażu centralnej e-rejestracji, a wejściem w życie ustawy, która wdroży to rozwiązanie dla wszystkich podmiotów. Pilotaż miał się zakończyć 30 czerwca, a z całą pewnością mogę powiedzieć, że podczas procedowania ustawy wejdziemy już w sierpień. Parlament wraca do pracy we wrześniu, a do tego czasu wszyscy uczestnicy pilotażu centralnej e-rejestracji muszą mieć podstawę prawną do przetwarzania danych – mówi Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-zdrowia w Ministerstwie Zdrowia.

Ustawa, której projekt pojawił się w marcu, ma wprowadzić obowiązek wdrożenia centralnej e-rejestracji przez przychodnie specjalistyczne w przypadku wizyt objętych pilotażem. Resort zdrowia zapowiada, że przepisy zostaną uchwalone przez Sejm w tym roku. To przesunięcie w stosunku do pierwotnych założeń. Rok temu wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny informował w Sejmie, że centralna e-rejestracja zostanie wdrożona w dwóch etapach: pierwszy – dobrowolny pilotaż pierwotnie miał trwać od czerwca 2024 r. do marca 2025 r., a od kwietnia 2025 r. przewidywano systemowe wdrożenie ustawowe.

Czytaj więcej

Coraz bliżej centralnej e-rejestracji. Ma skrócić kolejki do lekarza

Nowe kanały odwoływania wizyt

Obecnie trwa ewaluacja toczącego się pilotażu. – Kluczową kwestią, którą udało nam się sprawdzić – i zarazem powodem, dla którego poprzedni pilotaż się nie powiódł – był poziom przygotowania systemów informatycznych świadczeniodawców. Prowadzenie działań bez takiego przygotowania i próba pracy w dwóch systemach – czyli w systemach gabinetowych lekarzy oraz w niezależnym systemie do umawiania wizyt przygotowanym przez Centrum e-Zdrowia – po prostu się nie sprawdza. Dlatego tym razem zależało nam przede wszystkim na tym, żeby wszystko odbywało się w ramach systemu pilotowanego przez CeZ – tłumaczy Demediuk. Przypomnijmy, że pierwszy pilotaż centralnej e-rejestracji.

Jak dodaje, równie istotne było to, żeby pilotaż pozwolił na weryfikację działania systemu także w warunkach, w których kolejki do specjalistów (np. w kardiologii) bywają długie i znaczenia nabiera kwestia odwoływania wizyt.

– Zaimportowaliśmy wszystkie dane pacjentów od poradni specjalistycznych, które przystąpiły do pilotażu i dzięki temu mogliśmy przetestować cały proces, od chwili powiadomienia pacjenta o wizycie, przez rezygnację z wizyty, aż po zwolnienie terminu dla innych pacjentów – i ten mechanizm działa bardzo dobrze – mówi Demediuk. Uzupełnia przy tym, że wiele wizyt zostało odwołanych nowymi kanałami – przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP), aplikację na telefon mojeIKP lub SMS-em. – Już dziś możemy jasno powiedzieć: te, liczone w tysiącach, odwołane wizyty faktycznie zostały uwolnione dla innych pacjentów. Nie doszłoby do tego, gdyby nie wprowadzenie nowych kanałów odwoływania wizyt – podkreślił.

Postulat zespołu Brzoski

Cyfryzacja procesu umawiania wizyt przy wykorzystaniu aplikacji mObywatel to jeden z postulatów zespołu ds. deregulacji „SprawdzaMy” Rafała Brzoski. Rozwiązanie, które ma służyć uproszczeniu odwoływania wizyt, a przez to skróceniu kolejek do lekarzy, częściowo pokrywa się z pracami resortu zdrowia.  – To, że rząd coś robi, to nie znaczy, że to zrobi. Nasz postulat jest taki, żeby rzeczywiście to zrealizować, a nie jedynie zapowiadać – mówi Tomasz Zieliński, członek Rady ekspertów ds. Ochrony zdrowia zespołu „SprawdzaMy”.

Czytaj więcej

Deregulacja zetnie kolejki do lekarza i usprawni obronność. Zespół Brzoski… chwali rząd

Jak wyjaśnia rozróżnienie pomiędzy aplikacjami mObywatel i Moje IKP to głównie kwestia komunikacyjna. – Docelowo wszystko i tak musi odbywać się w Internetowym Koncie Pacjenta, ponieważ to ono jest miejscem docelowym, a nasz postulat jest taki, aby w aplikacji mObywatel – która służy do wielu celów – było możliwe łatwe przejście do Internetowego Konta Pacjenta. To raczej kwestia techniczna i związana z rozpoznawalnością narzędzia. Nie chodzi jednak o to, by tworzyć konkurencyjne rozwiązania, obie aplikacje powinny funkcjonować równolegle – mówi Zieliński. Zwraca też uwagę na kwestię powszechności systemu. – Na razie działania rządowe obejmują tylko mammografię, cytologię i wizyty u kardiologa, a nie cały system. Chodzi o to, aby można było zarejestrować się wszędzie, a nie tylko na wybrane zakresy świadczeń, które są obecnie w planach – wskazuje ekspert. Jak dodaje, w rządowym projekcie zapisano jedynie obowiązek wdrożenia centralnej e-rejestracji obejmujący jedynie wizyty pierwszorazowe, czyli dotyczące momentu rozpoczęcia kontaktu pacjenta z placówką. – Tymczasem jestem przekonany, że prawdziwa efektywność zostanie osiągnięta dopiero wtedy, gdy wszystkie wizyty – zarówno pierwszorazowe, jak i kolejne – będą ujęte w systemie – ocenia Zieliński.

Wojciech Demediuk potwierdza, że w na początku wdrażania centralnej e-rejestracji drogą elektroniczną będzie można umówić się na wizytę pierwszorazową. – Na kolejne wizyty pacjent umówi się bezpośrednio u lekarza specjalisty, do którego został zapisany. Wszystkie te wizyty – zarówno pierwszorazowe, jak i kolejne – będą widoczne w centralnej e-rejestracji oraz w Internetowym Koncie Pacjenta – wskazuje. – Planujemy rozszerzenie rejestracji elektronicznej na kolejne wizyty u lekarza specjalisty. W kolejnych etapach do systemu – drogą rozporządzeń – będą dołączane następne specjalizacje. Obecnie pracujemy nad harmonogramem wdrażania – dodaje.

Ochrona zdrowia
Dane medyczne po nowemu: korzyść dla pacjenta, szansa dla biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Ochrona zdrowia
Rośnie zadłużenie szpitali powiatowych
Ochrona zdrowia
Szpital w Nysie z długiem po powodzi. Dlaczego NFZ żąda zwrotu pieniędzy?
Ochrona zdrowia
Choroby rzadkie i zdrowie kobiet w nowym programie prac unijnej komisji zdrowia
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Ochrona zdrowia
„Zero tolerancji” dla agresywnych pacjentów. Szpitale oczekują zmian prawnych
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont