Nowy sondaż prezydencki: Traci Rafał Trzaskowski, traci Karol Nawrocki

Polskie Radio 24 podało wyniki najnowszego sondażu przed I turą wyborów prezydenckich, która odbędzie się 18 maja.

Aktualizacja: 12.05.2025 12:42 Publikacja: 12.05.2025 06:21

Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki

Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki

Foto: PAP/Paweł Supernak, PAP/Piotr Polak

arb

Z sondażu przeprowadzonego przez IBRiS wynika, że faworytem I tury pozostaje kandydat KO, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który może liczyć na 31,5 proc. głosów. To wynik o 1,7 punktu proc. gorszy niż w badaniu z 27 kwietnia.

Sondaż: Najwięcej zyskują Szymon Hołownia i Adrian Zandberg

Do II tury wszedłby z Trzaskowskim prezes IPN, kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki. Nawrocki może liczyć na 23,6 proc. głosów, o 2 punkty proc. mniej niż w poprzednim badaniu.

Na podium znalazłby się jeszcze kandydat Konfederacji, prezes Nowej Nadziei Sławomir Mentzen. Na Mentzena chce głosować 12,6 proc. badanych, o 1,1 punktu proc. więcej, niż w badaniu z 27 kwietnia.

Czytaj więcej

Dwa sondaże partyjne jednego dnia. Oba fatalne dla Trzeciej Drogi. W jednym dogoniła ją partia Razem

Szymon Hołownia, marszałek Sejmu i kandydat Trzeciej Drogi na prezydenta, może liczyć na 8,6 proc. głosów (wzrost o 2,5 punktu proc.). Piąta jest wicemarszałek Senatu, kandydatka Nowej Lewicy Magdalena Biejat, z poparciem 6,3 proc. (wzrost o 1,2 punktu proc.). Adrian Zandberg, kandydat partii Razem, może liczyć na 5,4 proc. głosów (wzrost o 2,2 punktu proc.).

Dalsze miejsca zajmują Grzegorz Braun (2,6 proc.), Krzysztof Stanowski (1,6 proc.), Marek Jakubiak (1,1 proc.), Joanna Senyszyn (0,9 proc.), Maciej Maciak (0,4 proc.), Artur Bartoszewicz (0,3 proc.), Marek Woch (0 proc.).

5,1 proc. badanych nie wie, na kogo oddadzą głos.

Sondaż: II tura dla Rafała Trzaskowskiego

W sondażu sprawdzono też poparcie dla kandydatów w ewentualnej II turze w dwóch wariantach – w jednym Trzaskowski mierzy się z Nawrockim, w drugim – z Mentzenem. W przypadku starcia Trzaskowski-Nawrocki na kandydata KO chce głosować 55,6 proc. badanych, a na Nawrockiego – 36,6 proc. 4,7 proc. respondentów nie wie, na kogo w takiej sytuacji oddaliby głos.

Z kolei w przypadku starcia z Mentzenem Trzaskowski uzyskuje 55,5 proc. głosów, a jego rywal – 31,7 proc. 6,8 proc. respondentów nie wie, na kogo oddaliby głos w takim starciu.

Sondaż: Ilu Polaków zamierza oddać głos w wyborach prezydenckich?

Z badania wynika też, że 51,4 proc. badanych „zdecydowanie” zamierza wziąć udział w wyborach, a 10,1 proc. „raczej” zamierza wziąć w nich udział. Zdecydowanie nie zamierza głosować 25,7 proc. badanych, a „raczej” nie zamierza 11,09 proc. Tylko 0,9 proc. respondentów nie zdecydowało czy będą głosować w wyborach, czy się na to nie zdecydują.

Sondaż IBRiS dla Polskiego Radia 24 przeprowadzono w dniach 10-11 maja metodą CATI na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie 1067 osób.

I tura wyborów prezydenckich odbędzie się w Polsce 18 maja. Jeśli żaden z kandydatów nie zdobędzie w niej bezwzględnej większości głosów, II tura czeka nas 1 czerwca. W wyborach wystartują Artur Bartoszewicz (niezależny), Magdalena Biejat (kandydatka Lewicy), Grzegorz Braun (kandydat Konfederacji Korony Polskiej), Szymon Hołownia (kandydat Polski 2050), Marek Jakubiak (kandydat koła Wolni Republikanie), Maciej Maciak (niezależny), Sławomir Mentzen (kandydat Konfederacji), Karol Nawrocki (kandydat popierany przez PiS), Joanna Senyszyn (niezależna), Krzysztof Stanowski (niezależny), Rafał Trzaskowski (kandydat Koalicji Obywatelskiej), Marek Woch (kandydat Bezpartyjnych Samorządowców), Adrian Zandberg (kandydat partii Razem).

Polityka
Wybory prezydenckie 2025: Ostre starcie Trzaskowskiego i Nawrockiego. Pojawił się temat kawalerki w Gdańsku
Polityka
Sondaż: Bezludna wyspa zamiast pałacu prezydenckiego? Wygrywa Rafał Trzaskowski
Polityka
Polacy nie chcą już zmieniać czasu. Tak wynika z konsultacji w Sejmie
Polityka
Do tego nagrania Karol Nawrocki odsyłał w debacie. Wyjaśnia w nim sprawę mieszkania
Polityka
Debata w TVP. Sztab Sławomira Mentzena krytykuje telewizję. „Zostaliśmy oszukani”
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem