Elektryczna hulajnoga to nie dziecinna zabawka – bywa zabójcza

Blisko 450 wypadków z hulajnogami – w co drugim ucierpiały dzieci i nastolatkowie. Eksperci apelują: wprowadzić obowiązkowe kaski.

Publikacja: 20.06.2025 04:30

Elektryczna hulajnoga to nie dziecinna zabawka – bywa zabójcza

Foto: Adobe stock

W Sierakowicach na Pomorzu w minioną sobotę 13-latek jadący na hulajnodze elektrycznej stracił nad nią panowanie, przewrócił się i uderzył głową w asfalt. Nie miał kasku, jechał z prędkością nieodpowiednią do warunków w tym miejscu. Śmigłowiec przetransportował go do szpitala, lecz życia chłopca nie udało się uratować – zmarł pod dwóch dniach. Podobnych tragedii jest więcej. Pojazd postrzegany jako „dziecinna zabawka” bywa zabójczy. Po pladze wypadków Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu szykuje zmianę przepisów.

W tym roku doszło już do 447 zdarzeń z udziałem osób korzystających z elektrycznych hulajnóg – to dwukrotnie więcej niż rok temu w analogicznym okresie, kiedy było ich 242. W ich efekcie 416 osób zostało rannych (w ubiegłym – 205), a cztery zginęły – wskazują dane Komendy Głównej Policji, które poznała „Rzeczpospolita”.

– Apelujemy o rozwagę, a zwłaszcza o używanie kasków do ochrony głowy. Nie są obowiązkowe, jednak w trosce o własne bezpieczeństwo warto je stosować – zachęca Antoni Rzeczkowski z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Co trzeci tegoroczny wypadek dotknął dzieci w wieku od 7 do14 lat, które jechały na e-hulajnodze

Większość wypadków wydarzyła się w dużych miastach, co jest pochodną dostępności oferty – głównie w Krakowie –  75 wypadków, Poznaniu – 51 i Łodzi  – 44. Spokojniej, być może przez tłok wymuszający wolniejszą jazdę, było w Warszawie – tu doszło do 37 zdarzeń.

Czytaj więcej

Hulajnogi na bakier z prawem

Zgodnie z przepisami dzieci do 10 lat mają zakaz poruszania się na hulajnogach elektrycznych (z wyjątkiem strefy zamieszkania, ale tylko pod opieką dorosłego), a nieco starsi – 10–18-latkowie, by z nich korzystać, muszą posiadać kartę rowerową.

Mimo tych ograniczeń – jak sprawdziliśmy – to właśnie dzieci i nastolatkowie byli poszkodowani najczęściej: ich dotyczyła ponad połowa (łącznie 255, czyli 57 proc.) tegorocznych wypadków. W dodatku, co trzeci dotknął dzieci w wieku 7–14 lat (ucierpiały w 154 zdarzeniach – chłopcy trzykrotnie częściej niż dziewczynki). Zaraz po nich największą poszkodowaną grupą są 15–17-latkowie (ich dotyczyło 101 wypadków; dla porównania: dorośli hulajnogiści w wieku 25–39 lat „zaliczyli” tylko 76 zdarzeń).

Zaczęło się w kwietniu, spokojniejszy był maj, a czerwiec to wypadkowe apogeum. Tragiczny finał dla 17-letniej licealistki miała przejażdżka hulajnogą z 15-letnim kolegą w miejscowości Przydwórz. Z impetem wypadli na łuku drogi – dziewczyna zginęła, chłopak został ciężko ranny.

Cztery tegoroczne ofiary śmiertelne pochodziły z woj. kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i pomorskiego (w tym ostatnim było dwoje zabitych). Sami młodzi.

Piraci na e-hulajnogach. Jadą nawet 70 km/h. A takim pojazdem jechać trudniej niż rowerem

– Hulajnogę trudniej prowadzić niż rower. Ma małe kółka, wystarczy niewielki uskok na drodze, by stracić równowagę. Skutki urazów potęguje powszechne nieużywanie kasków – mówi Antoni Rzeczkowski.

Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), dodaje: – Hulajnoga potrafi gwałtownie przyspieszać, ma małe koła, a wraz z pasażerem ma wysoko umieszczony środek ciężkości, przez co dużo trudniej ją opanować na nierównościach czy w nagłej sytuacji – wskazuje i uważa, że małe dzieci nie są gotowe bezpiecznie opanować taki pojazd. Tymczasem młodzi chętnie z nich korzystają. Wielu, w najlepszym razie, ląduje w szpitalu.

W Patrzykowie (Wielkopolska) na prostym odcinku dziesięciolatek stracił panowanie nad hulajnogą, przewrócił się, trafił do szpitala. Na Opolszczyźnie 13-latek wpadł hulajnogą na ogrodzenie posesji. Na Pomorzu 15-latek najechał rozpędzony na betonowy śmietnik, doznając wstrząsu mózgu. To sytuacje z tego miesiąca. A łączy je jedno: jechali bez kasków, często za szybko.

Czytaj więcej

Hulajnogi elektryczne. Europejskie państwo wprowadza limit wieku

Dopuszczalna prędkość dla hulajnóg elektrycznych to 20 km/h po drodze dla rowerów, a przy jeździe po chodniku  musi być zbliżona do tej, z jaką poruszają się piesi. Problem w tym, że jest dużo hulajnóg zmodyfikowanych, mogących jechać nawet trzykrotnie szybciej. – Zatrzymujemy osoby jadące hulajnogą nawet 70 km/h – przyznaje Antoni Rzeczkowski.

Kilka dni temu policjanci drogówki z Kalisza złapali na radar nietypowego pirata – drogą dla rowerów jechał na hulajnodze 57 km/h, czyli prawie o 40 km/h za szybko.

Z naszych badań wynika, że ponad 50 proc. użytkowników elektrycznych hulajnóg przekracza dozwoloną prędkość, a tylko 5 proc. stosuje kaski

Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego

– Z naszych badań wynika, że ponad 50 proc. użytkowników elektrycznych hulajnóg przekracza dozwoloną prędkość, a tylko 5 proc. stosuje kaski – zaznacza Mikołaj Krupiński.

Czytaj więcej

Coraz więcej wypadków z udziałem hulajnóg. Dlaczego do nich dochodzi?

Eksperci: wprowadzić obowiązkowe kaski. Nie czekać, aż kolejna rodzina straci dziecko

Większość, bo 420, tegorocznych wypadków powstało „z winy kierującego” (hulajnogą, samochodem, rowerem) – wskazują dane KGP. Blisko połowa była spowodowana tzw. zderzeniem bocznym – to sytuacje, gdy jadący hulajnogą został potrącony przez samochód, ale i takie, gdzie wtargnął on wprost pod koła. 140 wypadków powstało przez wywrócenie się jadącego, a ok. 50 przez najechanie hulajnogą na pieszego.

Skutki byłyby mniej tragiczne, gdyby jadący mieli ochronę głowy. Agnieszka Maria Kłopotek, posłanka PSL, w interpelacji z maja apeluje do ministra infrastruktury „o pilne rozważenie wprowadzenia obowiązku noszenia kasków ochronnych dla użytkowników rowerów i hulajnóg elektrycznych”. 

Posłanka napisała: „Nie możemy czekać, aż kolejna rodzina straci matkę, ojca, dziecko. Nie możemy pozostawać bierni, wiedząc, że prosty element wyposażenia – kask – może uratować życie”. Odpowiedzi jeszcze nie ma.

Społeczeństwo
Sondaż: Jak Polacy oceniają operację wojskową Izraela przeciw Iranowi?
Społeczeństwo
Sondaż: Ilu Polaków boi się, że sztuczna inteligencja odbierze im pracę?
Społeczeństwo
Parada Równości 2025 w Warszawie. Tęczowe platformy przejechały przez centrum
Społeczeństwo
Parada Równości przeszła ulicami Warszawy. Nie obyło się bez incydentów
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
wydarzenie
Wystawa Porsche w Warszawie. Setki unikatowych modeli w centrum stolicy