Reklama
Rozwiń

Niemcy testują superszybkie pociągi. Jest nowy rekord prędkości

Deutsche Bahn testuje nowy pociąg dużych prędkości firmy Siemens na trasie między Erfurtem a Halle, ustanawiając nowy rekord toru. Nie wiadomo jednak, kiedy nowe pociągi trafią do eksploatacji.

Publikacja: 29.06.2025 14:47

Niemcy testują superszybkie pociąg Velaro Novo

Niemcy testują superszybkie pociąg Velaro Novo

Foto: Jacob Schröter / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Tak zwany Velaro Novo nie jest jeszcze w regularnej eksploatacji. Kiedy to może się zmienić? Nie wiadomo, ponieważ Deutsche Bahn i Siemens dopiero testują nowy pociąg dużych prędkości wyprodukowany przez monachijskiego producenta na trasie między Erfurtem a Lipskiem/Halle.

Czytaj więcej

Niemiecka kolej rozwścieczyła pasażerów. Do akcji wkraczają też politycy

Rekord prędkości pociągu dużych prędkości w Niemczech

Niemiecka kolej poinformowała, że pociąg Velaro Novo osiągnął prędkość około 405 kilometrów na godzinę. Jak powiedziała rzeczniczka kolei, był to rekord na tej trasie. W teście wykorzystano środkowy wagon nowego składu pociągu, wyposażony w urządzenia pomiarowe. Ciągnęła go lokomotywa ICE, która może osiągać tak duże prędkości.

Wspólnie z Siemens Mobility, Deutsche Bahn testuje nowy pociąg dużych prędkości „Velaro Novo” na tra

Wspólnie z Siemens Mobility, Deutsche Bahn testuje nowy pociąg dużych prędkości „Velaro Novo” na trasie między Erfurtem a Lipskiem/Halle

Foto: Jacob Schröter / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

„Jazdy testowe dostarczają nam ważnych informacji na temat renowacji i konserwacji linii dużych prędkości, a także rozwoju technicznego pociągów dużych prędkości, co przynosi korzyści również pasażerom” — powiedział Philipp Nagl, dyrektor spółki zależnej DB InfragGo, zajmującej się infrastrukturą kolejową.

Dla Siemensa jest to również ważny test nowej technologii kolejowej. Velaro Novo nie jest jeszcze w regularnej eksploatacji.

Kiedy na torach pojawi się nowy niemiecki szybki pociąg?

Już eksploatowane pociągi ICE Deutsche Bahn bazują na wcześniejszych generacjach Velaro. Kiedy i w jakiej formie Novo pojawi się w Niemczech, pozostaje niewiadome.

Technicznie rzecz biorąc, dla większości pociągów ICE nie stanowi problemu poruszanie się z prędkością większą niż 300 kilometrów na godzinę. Tylko silnik ICE 4 nie może osiągnąć prędkości większej niż 265 km/h.

Czytaj więcej

Niemiecka kolej tonie. Dramatycznie spada punktualność, rozkłady jazdy to fikcja

Biorąc jednak pod uwagę krótkie odległości między stacjami kolejowymi w Niemczech oraz często zniszczoną i zatłoczoną sieć kolejową, pojazdy rzadko poruszają się z tak dużą prędkością.

Linia między Erfurtem a Lipskiem została oddana do użytku w 2015 roku i jest zaprojektowana z myślą o takiej prędkości. Kolej zapewnia, że infrastruktura jest nadal w bardzo dobrym stanie.

Według rzeczniczki kolei najwyższa prędkość, jaką kiedykolwiek tam zanotowano, wyniosła około 333 kilometrów na godzinę.

Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny
Transport
Miliard euro zapłacili Rosjanie za części zamienne do airbusów i boeingów
Transport
Pierwszy pociąg z Warszawy do Chorwacji dotarł do Rijeki