Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach

Komisja Europejska przyznała Ukrainie 76 mln euro dotacji na realizację pierwszego etapu budowy kolei Euro. Od granicy polskiej do Lwowa zostanie ułożona dodatkowa linia kolejowa o europejskim rozstawie torów 1435 mm.

Publikacja: 08.07.2025 12:13

Zniszczone tory kolejowe i słupy energetyczne widoczne we wsi Borowa w Charkowie na Ukrainie po rosy

Zniszczone tory kolejowe i słupy energetyczne widoczne we wsi Borowa w Charkowie na Ukrainie po rosyjskim ataku na ten region.

Foto: AFP

Tory o rozstawie 1435 mm na odcinku Sknyliw – Mościska II, umożliwią otwarcie dodatkowego bezpośredniego połączenia kolejowego między Ukrainą a Unią Europejską – poinformowało biuro prasowe ministerstwo rozwoju wspólnot i terytoriów Ukrainy. Gdy już powstaną, nie będzie trzeba wysadzać pasażerów na granicy z Polską, by zmienić rozstaw kół pociągów z sowieckiego na europejski.

Czytaj więcej

Kto obsłuży ruch między Unią Europejską i Ukrainą?

Podróż do Polski będzie krótsza

Projekt przewiduje utworzenie pierwszego odcinka europejskiej linii kolejowej ze Lwowa do granicy polskiej. Po zakończeniu prac ukraińskie pociągi pasażerskie i towarowe będą jeździły do Polski i krajów Wspólnoty bez konieczności przesiadki pasażerów i zatrzymywania się na granicy.

„Rozmiar Euro oznacza krótszy czas podróży, nowe możliwości tranzytu i ulgę dla pasażerów w punktach kontrolnych. Jednocześnie jest to inwestycja w stabilność gospodarczą Ukrainy, rozwój handlu, wzrost eksportu, nowe możliwości dla biznesu i logistyki. Jest to niezwykle ważne, zwłaszcza w warunkach wielkiej wojny, jeśli chodzi o zdolność kraju do zapewnienia stabilności, ruchu i interakcji z partnerami” – powiedział Ołeksy Kuleba, wicepremier ds. odbudowy, minister ds. rozwoju społeczności i terytoriów Ukrainy, cytowany przez agencję Unian.

Czytaj więcej

Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi
Reklama
Reklama

Wysiadka z szerokich torów także na granicy z Węgrami

Tak jak w innych byłych republikach sowieckich, także na Ukrainie kolej odziedziczyła sowiecki standard torów. Obecnie pociągi w tym kraju poruszają się po szynach o szerokim rozstawie wynoszącym 1520 milimetrów. Na granicy spotykają się z węższym europejskim rozstawem torów wynoszącym 1435 milimetrów. Skutkuje to koniecznością wymiany wózków z kołami pod wagonami, co znacznie wydłuża czas podróży.

W większości krajów na świecie stosuje się standard 1435 milimetrów. Dotyczy to niemal całej Europy, USA, Australii, Bliskiego Wschodu, kilku krajów Afryki i Ameryki Południowej, a nawet Chin.

W czerwcu pojawiła się informacja, że uruchomienie europejskiej linii kolejowej między Czopem na węgierskiej granicy a Użhorodem planowane jest na lipiec. Dzięki temu pociągi pasażerskie z Użhorodu pojadą bezpośrednio do Budapesztu, Koszyc, Wiednia i Bratysławy. Trwają również prace przygotowawcze do budowy torów o europejskim rozstawie szyn w Czerniowcach i Lwowie.

Eksperci zauważyli, że projekt kolei o europejskim rozstawie szyn od granicy Polski do Lwowa, wraz z budową nowego dworca w mieście, będzie kosztował około 200 mln dolarów. A europejska trasa z Kijowa do Lwowa to koszt około 0,5 mld dolarów.

Transport
Zagraniczne samoloty miały pójść w odstawkę. Rosjanie przyznają: to się nie uda
Transport
Drastyczna decyzja Wizz Aira. Żegnajcie Emiraty. Teraz Europa Środkowa będzie najważniejsza
Transport
Ryanair przeprosił się z Modlinem. W tle groźni rywale
Transport
Rosyjska lotnicza ruletka. Przestrzeń powietrzna coraz bardziej niebezpieczna
Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama