Reklama

Daleka droga do wypłaty odszkodowań za zmowę cenową producentów ciężarówek

Przewoźnicy, zniechęceni długim czasem oczekiwania na wypłatę odszkodowań za zmowę cenową producentów ciężarówek, odsprzedają roszczenia kancelariom prawnym.

Publikacja: 05.08.2025 17:23

Daleka droga do wypłaty odszkodowań za zmowę cenową producentów ciężarówek

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Kujawsko – Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego podpisało umowę o współpracy z czeską firmą LitFin SPV 1, s.r.o., która jest zainteresowana wykupem roszczeń związanych ze zmową cenową producentów samochodów ciężarowych. – W związku z przedłużaniem się sądowego rozstrzygnięcia sprawy i brakiem konkretnych informacji ze strony financialright claims GmbH (FRC), KPSPD podjęło decyzję o zawarciu umowy z ww. firmą – tłumaczy Aleksandra Niećko z Kujawsko - Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego. 

Nieznany czas oczekiwania

Niećko przyznaje, że problem polega na braku wiedzy przewoźników, ile czasu będzie potrzebował sąd na podjęcie decyzji i wydanie wyroku. – Financialright claims nie potrafi udzielić jednoznacznej informacji, kiedy można spodziewać się rozstrzygnięcia sporu i czy trwają prace nad ewentualnymi kolejnymi ugodami z producentami ciężarówek. Otrzymujemy informacje, że sprawa jest w toku i może to jeszcze potrwać nawet do kilku lat – przyznaje Niećko. 

Czytaj więcej

Wielton będzie montował Jelcze

Dodaje, że przekazanie roszczeń nie budzi oporów żadnej ze stron. – Mamy dwie firmy, które zdecydowały się na sprzedaż roszczeń, podpisały umowy trójstronne i zostały im wypłacone pieniądze. Do tej pory nie zgłaszały problemów ze strony financialright – zastrzega przedstawicielka KPSPD. 

Sprzedaż roszczeń jest bardzo prosta. Przewoźnik podpisuje dokument skierowany do przedstawiciela FRC, będący prośbą o udostępnienie wszystkich dokumentów i danych, które zostały przesłane na portal zmowy cenowej. – Dokument ten jest niezbędny, aby FRC mogło przekazać każdej firmie informację, ile pojazdów zostało zgłoszonych w ramach kartelu, a także jest kluczowy dla prawidłowego obliczenia wysokości odszkodowania, do którego firma może być uprawniona – zaznacza Niećko. 

Reklama
Reklama

Każdy przedsiębiorca proszony jest o wpisanie na dokumencie dokładnych danych firmy (nazwa i adres). W kolejnych krokach, po zapoznaniu się z ofertą wykupu, konieczne będzie przesłanie aktualnego wyciągu z KRS (centralnej ewidencji działalności gospodarczej) oraz kopię dowodu osobistego osoby podpisującej powyższe pismo.  

Czytaj więcej

Ekościema w logistyce na cenzurowanym

Ugody wstrzymane

Skąd opóźnienie w rozpatrywaniu sprawy? Okazuje się, że Sąd w Amsterdamie, który także rozpatruje pozew, skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE jedną z prowadzonych spraw. Rozstrzygnięcie wątpliwości przez Trybunał zajmie trochę czasu, więc producenci ciężarówek wstrzymują się z decyzją o zawarciu ugody. – Na przełomie 2024-2025 przedstawiciele DAF oraz Volvo/Renault podpisali ugodę, przewoźnicy dostali już część należnego im odszkodowania – przypomina partner zarządzający kancelarii Iuridica Łukasz Chwalczuk.  

Pozwy o odszkodowanie złożyła m.in. kancelaria Iuridica wspólnie z holenderską kancelarią Barents Krans. Procesy toczą się także w Hiszpanii oraz w Niemczech. W Monachium pozew złożyły TrucksRefund oraz Truck ReClaim w imieniu nabywców 260 tys. ciężarówek.

Kancelaria Hausfeld, współpracująca z firmą windykacyjną Truck ReClaim, kusiła przewoźników wysokością odszkodowań do 10 tys. euro za każdy nowy pojazd nabyty w latach 1997-2016. Koszty prowadzenia sprawy przed sądami pokrywa w całości Hausfeld, który zapewnia również stałą opiekę i konsultację prawną. Przedsiębiorcy dołączając do pozwu, nie ponoszą żadnego ryzyka finansowego, gdyż kancelaria pobierają prowizję według modelu „Succes-fee”, a więc jedynie w przypadku skutecznego dochodzenia roszczeń. 

Pieniądze otrzymali także przewoźnicy z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego. DAF poszedł na ugodę z należącą do kancelarii Hausfeld spółką windykacyjną. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie

W 2016 roku KE nałożyła na producentów ciężarówek karę sięgającą 3,6 mld euro za zmowę cenową, ale pozostawiła otwartą kwestię, czy nabywcy ciężarówek nie ponieśli w związku z tym szkody. Prawnicy szacowali, że szkody firm transportowych mogły sięgać 100 mld euro. 

 

Drogowy
Stawki transportowe niskie w całej Europie
Drogowy
Wielton będzie montował Jelcze
Drogowy
Tata zaproponowała gotówkę za Iveco
Drogowy
Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów
Drogowy
Tachografy wprowadzane na raty
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama