Reklama

Samoloty będą coraz częściej wpadać w turbulencje. Taki(e) mamy (zmiany) klimat(u)

Kilka dni temu 25 osób zostało rannych w wyniku nagłych turbulencji, w jakie wpadł samolot lecący z Salt Lake City do Amsterdamu. Eksperci przewidują, że ze względu na zmiany klimatu do takich sytuacji będzie dochodziło coraz częściej.

Publikacja: 05.08.2025 06:00

Pierwsza zasada bezpieczeństwa mówi, że  jak najdłużej trzeba mieć zapięte pasy w czasie lotu

Pierwsza zasada bezpieczeństwa mówi, że jak najdłużej trzeba mieć zapięte pasy w czasie lotu

Foto: Adobe Stock

Pasażerowie amerykańskiej linii lotniczej Delta podróżujący w ostatnią środę z Salt Lake City do Amsterdamu przeżyli horror na pokładzie. Airbus A330-900 po 40 minutach lotu wpadł w tak silne turbulencje, że – jak to określił dziennik „The Salt Lake City Tribune” – pasażerowie i wózki z serwisem latały po całej kabinie. W efekcie maszyna musiała lądować awaryjnie w Minneapolis, a 25 osób trafiło do szpitali.

Czytaj więcej

Pasażerowie samolotów boją się turbulencji, ale jest coś, czego nie lubią jeszcze bardziej

Kiedy samolotem rzuca w powietrzu, może dojść do śmierci

Nie był to odosobniony wypadek. W zeszłym miesiącu pięć osób zostało hospitalizowanych po tym, jak 22 czerwca samolot American Airlines lecący z Miami do Karoliny Północnej doświadczył silnych turbulencji. Media relacjonowały, że jedna osoba straciła przytomność, a stewardesa poparzyła się gorącą wodą.

Z kolei w maju zeszłego roku, podczas lotu samolotu linii Singapore Airlines z Londynu do Singapuru, w wyniku układu prądów powietrza, maszyna zaczęła gwałtownie opadać. Efekt? Jeden z pasażerów zmarł, a dziesiątki innych zostało rannych.

Klimat się zmienia, turbulencji będzie więcej, nawet o 75 procent

Dobra wiadomość jest taka, że wszyscy poszkodowani z lotu Delty, w tym siedmiu członków załogi, po udzieleniu im pomocy medycznej, zostali wypisani do domów. Zła że przeciążenia wywołane ruchem powietrza będą zdarzać się coraz częściej. Jak wynika z raportu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), w nadchodzących latach może być ich aż o 75 procent więcej.

Reklama
Reklama

Amerykańska Unia Geofizyczna (AGU), jedna z najważniejszych organizacji naukowych zajmujących się badaniem atmosfery i klimatu, wskazuje, że główną przyczyną wzrostu częstotliwości turbulencji – zwłaszcza tzw. clear-air turbulence (CAT), czyli nagłych i niewidocznych gołym okiem zawirowań występujących przy bezchmurnej pogodzie – są zmiany klimatu. Badania AGU, przeprowadzone we współpracy z Uniwersytetem w Reading, wykazały, że od 1979 r. liczba takich turbulencji nad Atlantykiem wzrosła o 55 procent.

Samolot wytrzyma turbulencje, ale pasy lepiej mieć zapięte

IATA już wcześniej dostrzegała narastający problem związany z turbulencjami, dlatego w 2018 roku uruchomiła Turbulence Aware platformę wymiany danych, opartą na pomiarach z tysięcy samolotów należących do ponad 25 linii lotniczych. System dostarcza dane w czasie rzeczywistym, wspierając pilotów i dyspozytorów w omijaniu obszarów silnych turbulencji.

Czytaj więcej

Przeraża cię wizja turbulencji w czasie lotu? Jest już na to sposób

W ubiegłym roku linia Korean Air zrezygnowała z serwowania kubków z makaronem błyskawicznym. Decyzja była częścią środków bezpieczeństwa w odpowiedzi na zwiększone turbulencje, mających na celu zapobieganie wypadkom z oparzeniami” – informował koreański przewoźnik.

 Nowoczesne samoloty są wystarczająco wytrzymałe, aby poradzić sobie w razie turbulencji. Części kabiny, takie jak schowki bagażowe nad głowami pasażerów, mogą ulec uszkodzeniu, ale nie wpływa to na integralność konstrukcji samolotu – twierdzi cytowany przez agencję AP były pilot linii lotniczych i konsultant ds. bezpieczeństwa Doug Moss. .

Nieoczekiwane wstrząsy podczas lotu bywają trudne do przewidzenia, ale eksperci podkreślają, że pierwszym działaniem zapewniającym bezpieczeństwo pasażerom jest zapięcie przez nich pasów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Tanie bilety, drogi bagaż - pasażerowie idą masowo do sądów przeciw liniom lotniczym
Linie Lotnicze
Wizz Air połączy Warszawę z kurortem w Afryce Północnej
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza 10 nowych kierunków. Skorzystają z nich mieszkańcy południowej Polski
Linie Lotnicze
Ryanair uruchamia platformę sprzedażową dla biur podróży. „Klienci będą lepiej chronieni”
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama