Reklama

Rynek obiektów handlowych wraca do pełni sił

Ekspansja parków handlowych, fala modernizacji nieruchomości, powrót dużych inwestycji. Rynek nieruchomości handlowych jest na wysokich obrotach.

Publikacja: 18.07.2025 04:07

Park handlowy w Zawierciu ma być gotowy pod koniec I kwartału 2026 roku

Park handlowy w Zawierciu ma być gotowy pod koniec I kwartału 2026 roku

Foto: mat.prasowe

Sytuację na rynku obiektów handlowych analizuje firma doradcza JLL.  „Rzeczpospolita” publikuje raport pierwsza. 

Analitycy podkreślają, że pięć lat od wybuchu pandemii Covid-19 polski rynek z rozpędem wraca do pełni sił. – Kasandryczne wizje nieodwracalnego końca tradycyjnego retailu i zastąpienia go przez e-commerce nie sprawdziły się – zaznaczają. – Koronawirusowe obostrzenia wpłynęły jednak na preferencje i zwyczaje zakupowe klientów, a w odpowiedzi na nie zmieniła się także rynkowa oferta.

Parki handlowe na wysokiej fali

 JLL przewiduje, że nowa podaż w 2025 r. ma szansę przebić świetny wynik z poprzedniego roku, kiedy to oddano niemal 600 tys. mkw. powierzchni handlowej. W połowie czerwca tego roku w budowie było 560 tys. mkw. powierzchni, 87 proc. przypadało na parki handlowe i centra convenience. Sześć starszych centrów handlowych było rozbudowywanych.

–  Ostatnie pięć lat w Polsce to oszałamiająca kariera parków handlowych i centrów convenience, które odpowiadały w tym okresie za 1,6 mln mkw. nowej powierzchni najmu, w porównaniu z 530 tys. mkw. w tradycyjnych centrach handlowych – podają autorzy raportu. – Ta dominacja, szczególnie widoczna w mniejszych miastach, wpłynęła na zmniejszenie średniej wielkości nowych obiektów. 

Nie oznacza to jednak stagnacji w segmencie centrów handlowych. Wręcz przeciwnie, ich sytuacja jest bardzo dobra, o czym świadczy niski poziom pustostanów. Średni wskaźnik w największych aglomeracjach to ok. 3,4 proc.

Reklama
Reklama

– W przypadku centrów handlowych dominującym trendem jest jakość, a nie ilość. Rynek koncentruje się na dopasowaniu oferty do ewoluujących potrzeb konsumentów – komentuje Maciej Kotowski, dyrektor w JLL. – Nowe parki handlowe odpowiadają zaś za uzupełnianie braków na handlowej mapie Polski. Nowe obiekty pojawiają się zarówno w najmniejszych miejscowościach, gdzie dotąd brakowało nowoczesnej oferty, jak i na przedmieściach dużych aglomeracji, gdzie rozwój osiedli i suburbanizacja generują zapotrzebowanie na wygodne zakupy blisko domu.

Dyrektor Kotowski przyznaje, że handlowa mapa kraju coraz bardziej się zapełnia. Jak jednak zaznacza, wciąż są lokalizacje z potencjałem. – Ich identyfikacja wymaga precyzyjnej analizy i dokładnego planowania – mówi.  

Rynek centrów handlowych w dużej mierze jest już nasycony. Przez ten rynek przechodzi intensywna fala modernizacji, kolejne galerie są też rozbudowywane. Takie zmiany w ostatnich pięciu latach przeszło ok. 7 proc. obiektów, jak np. Pogoria w Dąbrowie Górniczej.

Lokale handlowe i mixed use

Poza centrami (zróżnicowanymi pod względem wielkości, zasięgu oddziaływania i funkcji) i parkami handlowymi, które różnią się skalą i koncepcją, dynamicznie rozwija się także segment nieruchomości mixed use. – Odpowiada on za ekspansję oferty handlowej w centrach największych aglomeracji, zgodnie z ideą 15-minutowego miasta. Przykładem takich inwestycji są Towarowa 22, Norblin czy Browary Warszawskie, gdzie funkcje handlowe i usługowe są łączone z mieszkaniowymi i biurowymi – wskazują analitycy JLL.

Na znaczeniu zyskują też lokale handlowe w parterach budynków mieszkalnych. W samej Warszawie w ostatnich latach powstało w sumie ok. 80 tys. mkw. takiej powierzchni.

– To ogromny potencjał wzrostu, który zauważyli najwięksi deweloperzy, planując w parterach miejskie „parki handlowe”. Stopniowo rozwija się też segment ulic handlowych – high streets, gdzie często powstają duże, nowoczesne sklepy monobrandowe – wskazują eksperci.

Reklama
Reklama

Świetnymi przykładami są Wars Sawa Junior i flagowe sklepy Adidasa i Uniqlo (otwarcie jesienią 2025 r.) oraz nowo otwarte showroomy Lenovo i BYD w okolicy placu Powstańców Warszawy. Każdy z tych formatów oferuje inne warunki finansowe, dostosowane do profilu najemcy.

- Wzrost stawek najmu, przekraczający poziomy sprzed pandemii, dotyczy szczególnie najlepszych lokalizacji w topowych centrach i parkach handlowych, które umacniają swoją pozycję rynkową - podaje JLL. Czynsze w najlepszych galeriach w centrum Warszawy dochodzą do 160 euro za mkw. miesięcznie (lokal 100 mkw., moda). W parkach handlowych to 16-18 euro za mkw. (lokal 200-500 mkw.).

Więcej rozrywki i gastronomii w galeriach 

W ciągu ostatnich pięciu lat zaszła też wielka zmiana w ofercie obiektów handlowych. – Tzw. „tenant-mix” jest regularnie aktualizowany, co przekłada się na rosnący udział gastronomii, rozrywki i sieci drogerii w centrach handlowych – wskazują autorzy raportu JLL. – Coraz częściej pojawiają się tam także value retail (dyskonty niespożywcze), które początkowo wypełniały luki po pandemii, a dziś stanowią stały element krajobrazu handlowego. Tylko nieliczne centra nie mają jeszcze przedstawiciela tego formatu wśród najemców.

Ewoluują też parki handlowe. I na tym rynku rośnie znaczenie usług i gastronomii, pojawiają się nowe sklepy modowe i drogerie. – Mimo poszerzającej się grupy najemców, tenant-mix w parkach pozostaje wciąż stosunkowo wąski w porównaniu z centrami, z dominacją powtarzających się marek. Najlepiej działające parki, zwłaszcza w pobliżu dużych miast, mają potencjał przyciągania nowych marek, dotychczas obecnych wyłącznie w tradycyjnych galeriach, co może znacząco wpłynąć na dalszą dywersyfikację oferty i rozwój tego segmentu rynku – prognozuje Dagmara Filipiak z JLL Poland.

Inwestorzy wrócili na zakupy na rynku handlowym

Nieruchomości handlowe zyskują także na rynku inwestycyjnym. W I połowie roku zawarto 23 transakcje (16 dotyczyło parków handlowych) o wartości 314 mln euro. W 2024 r. było 31 transakcji o łącznej wartości prawie 1,6 miliarda euro. 

Atrakcyjne pozostają także centra handlowe, czego dowodem są duże transakcje z 2024 roku. To sprzedaż Silesii w Katowicach za 405 mln euro i Magnolii we Wrocławiu za 373 mln euro.

Reklama
Reklama

Stopy kapitalizacji pozostają na podwyższonym poziomie, jednak nadchodzi ich kompresja, szczególnie w przypadku parków handlowych, co znajduje uzasadnienie w obniżkach stóp procentowych w Polsce i Europie.

– Sektor retail, a zwłaszcza parki handlowe, może być pierwszym segmentem nieruchomości komercyjnych, który odnotuje ten trend. W najbliższym czasie spodziewane są transakcje większych portfeli parków o wartości sięgającej nawet 100 mln euro, a także pojawienie się nowych graczy inwestycyjnych, w tym podmiotów z regionu CEE oraz inwestorów krajowych, co może otworzyć nowe, atrakcyjne możliwości także dla centrów handlowych – prognozuje Agnieszka Kołat z JLL.

Autorzy raportu zaznaczają, że udział e-commerce w Polsce w całkowitej sprzedaży utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 10 proc. – Świadczy to o silnym przywiązaniu konsumentów do tradycyjnych form zakupów, podobnie jak we Włoszech czy Hiszpanii – mówią. - Uspokojenie tempa wzrostu e-handlu obserwuje się także w reszcie Europy. Jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną, po odczuwalnym spowolnieniu w 2023 roku i niewielkiej kompresji w 2024, rynek powrócił na ścieżkę wzrostu, co potwierdzają kwietniowe dane GUS o dodatniej dynamice rok do roku. Sprzedaż detaliczna w Polsce jest dziś znacznie bardziej przewidywalna. Odnotowujemy jedynie sezonowe wahania.

Nieruchomości
Przed parkami handlowymi jeszcze trzy lata ekspansji, potem twarde „sprawdzam”
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, pary, dla rodziny. Co proponują deweloperzy?
Nieruchomości
Marvipol melduje się w Gdyni. W ofercie mieszkania smart
Nieruchomości
Portal DOM z cenami transakcyjnymi trochę bliżej
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Nieruchomości
Inwestorzy z Polski ulokowali 1 mld zł w nieruchomościach komercyjnych w I półroczu
Reklama
Reklama