Prokurator rejonowy w Szczytnie zaskarżył zapisy uchwały Rady Gminy Wielbark w sprawie zasad przyznawania nagród wójta gminy dla uzdolnionych uczniów. Zarzucił, że w postanowieniach tych uczniowie ubiegający się o stypendium muszą uzyskać określoną średnią ocen oraz wzorową ocenę ze sprawowania. Natomiast za uczestnictwo w zawodach sportowych dostawać wskazane średnie ocen oraz odpowiednio oceny ze sprawowania. Jednocześnie kryterium oceny z zachowania ucznia nie może uzależniać przyznania stypendium za wyniki w nauce i za szczególne osiągnięcia w konkursach, turniejach, olimpiadach i zawodach sportowych.
Czytaj także:
Stypendium: wyniki w nauce nie muszą iść w parze ze wzorowym zachowaniem - wyrok WSA
Zasadne zarzuty
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, dokonując kontroli legalności zaskarżonej uchwały stwierdził, że zarzuty prokuratora są zasadne. (...)
W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że uchwała ta została podjęta na podstawie art. 90t ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z powołanym przepisem – w przypadku przyjęcia programów – organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach. Uwzględnia w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze.
Sąd uznał, że kwestionowane postanowienia przekraczają zakres upoważnienia ustawowego i tym samym, w sposób istotny naruszają prawo.
Konkretne osiągnięcia i wyniki w nauce
– Warunek udzielenia wsparcia, jakim jest ocena z zachowania, nie może stanowić przesłanki przyznania stypendium na podstawie art. 90t u.s.o. (...)
W świetle tych uregulowań, jedynie kryterium bycia uczniem uzdolnionym, posiadającym konkretne osiągnięcia lub wyniki w nauce, czy wyniki sportowe, powinno stanowić podstawę wsparcia uzdolnionego ucznia. Powołane przepisy nie wskazują na inne kryteria, czy też cechy, które pozwalałyby na promowanie uczniów – wyjaśnił WSA.
- Rada gminy nie może więc wprowadzać żadnych innych, dodatkowych kryteriów, w tym związanych z oceną z zachowania – dodał.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 11 lutego 2021 roku – sygn. akt II SA/Ol 49/21