Ochrona ludności w czasach spokojnych – nowe obowiązki samorządów Administracja

Ochrona ludności w czasach spokojnych – nowe obowiązki samorządów

Ustawa przywraca podstawy obrony cywilnej. Niedługo po wejściu jej w życie samorządy powinny móc starać się o dofinansowanie zadań – mówi radca prawny Adrian Pokrywczyński, ekspert ds. prawnych w Biurze Związku Powiatów Polskich.

Administracja

Szkoda planistyczna. Kiedy właściciel ma prawo do odszkodowania?

Teresa Siudem: Kto odpowiada za ochronę ludności cywilnej?

Państwo zobowiązane jest do ochrony swoich obywateli w każdym czasie: w stanie pokoju, w sytuacjach kryzysowych, podczas stanów nadzwyczajnych, a także w czasie wojny. Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wskazuje podmioty zobowiązane do wypełnienia tych zadań.

Na wybrane gminy Opolszczyzny i województwa łódzkiego czekają pieniądze z KPO

Do 10 stycznia w przypadku regionu opolskiego i do 17 stycznia dla gmin łódzkich – takie są terminy składania wniosków na projekty wodno-kanalizacyjne.

Tomasz Pietryga: O spółkach komunalnych i ich organach

W najnowszym numerze dodatku „Administracja” tradycyjnie poświęcamy sporo miejsca funkcjonowaniu spółek komunalnych i ich organów.

Jakie są wyzwania w przygotowywaniu planów ogólnych przez gminę

Nieprzyjęcie planu ogólnego do 2026 r. oznacza dla gminy poważne konsekwencje.

Mała rewolucja w służbie cywilnej

W ostatnim roku weszły w życie istotne zamiany w zakresie czasu pracy, jego rozliczania i wynagradzania w korpusie służby cywilnej.

Kto może zwołać posiedzenie rady nadzorczej?

Rada nadzorcza w spółce z o. o. z udziałem jednostki samorządu terytorialnego działa przede wszystkim w ramach posiedzeń. Powinny się one obywać nie rzadziej niż raz w każdym kwartale roku obrotowego.

Skarbówka pomyliła procedury i wprowadziła w błąd podatnika

Instytucja wyłączenia dostępu do akt sprawy podatkowej nie służy eliminowaniu z nich zbędnych dokumentów, czyli takich, które nie mają znaczenia dla jej wyjaśnienia.

Za co odpowiada skarbnik jednostki samorządu terytorialnego?

W aspekcie gospodarki finansowej JST naczelną rolę należy przypisać głównemu księgowemu/skarbnikowi danej jednostki. Przepisy wyposażają takie osoby w szerokie kompetencje, ale też szeroko rozumianą odpowiedzialność za naruszenia dyscypliny budżetowej.

Efektywne postępowania publiczne w IT

Zamówienia publiczne na rynku IT ze względu na jego specyfikę nie są łatwe. Jak się do tego przygotować?

Stany nadzwyczajne w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego

Co uzasadnia wprowadzenie stanu nadzwyczajnego oraz jakie są warunki i skutki podjęcia takiej decyzji?

Mechanizmy nadzoru nad spółkami komunalnymi

Jednostka samorządu terytorialnego może wpływać na strategię spółek, kontrolować ich działania oraz wprowadzać mechanizmy korygujące w przypadku nieprawidłowości.

Zarządzanie majątkiem gminnym. Stosowanie ustawy o gospodarce nieruchomościami

Kiedy spółki komunalne zobowiązane są stosować przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, a w jakich sytuacjach są zwolnione z tego obowiązku?

Teresa Siudem: Lansowanie w mediach za publiczne pieniądze

Trudno mówić o niezależności mediów, na które bezpośredni wpływ ma władza czy to samorządowa, czy rządowa. Decydenci zawsze chcą przedstawić siebie w jak najlepszym świetle, a tematy „niewygodne” po prostu pominąć.

Media samorządowe? Trudno o niezależne od władzy informacje

Głównym przesłaniem European Media Freedom Act (EMFA) jest oddzielenie władzy od mediów i my też powinniśmy iść w tym kierunku, na wszystkich możliwych płaszczyznach rynku medialnego – mówi dr hab. Jędrzej Skrzypczak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalista z zakresu prawa mediów i polityki medialnej.

Zastosowanie zasady proporcjonalności przez zamawiającego

Wystąpienie przesłanek wykluczenia nie przesądza o wykluczeniu wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne. Przed podjęciem takiej decyzji zamawiający powinien przeprowadzić tzw. dwustopniowy „test proporcjonalności”.

Dolny Śląsk: od lokalnej aktywności do równości szans i niedyskryminacji

Samorządy, ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, lokalne grupy działania to tylko wybrane podmioty, które mają prawo sięgnąć po środki działania 7.3 „Równe szanse”.

Jak ustalić odszkodowanie za grunt wywłaszczony pod drogę?

Na wymiar odszkodowania za wywłaszczone grunty pod drogę publiczną, bezpośredni wpływ ma przeznaczenie nieruchomości, które przy braku planu ustala się na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, do której zalicza się decyzję o warunkach zabudowy.

Najpierw wykaz, później uchwała o zgodzie na dzierżawę

Przed wyrażeniem zgody na wydzierżawienie nieruchomości należy umieścić ją w wykazie.