Od ostatnich 15 lat nieustannie rośnie rola compliance w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Początkowo departamenty compliance funkcjonowały w sektorze finansowym oraz farmaceutycznym, dziś są obecne niemal w każdym dużym przedsiębiorstwie. O tym, jaką wartość wygeneruje compliance dla firmy, decyduje zarówno pozycja w strukturze organizacyjnej, nadane uprawnienia, jak również podejście zarządu i samego compliance do swojej roli w organizacji.
Menedżerowie niejednokrotnie postrzegają compliance jako złego policjanta, który rzuca kłody biznesowi, zajmuje się wyszukiwaniem teoretycznych ryzyk, a w efekcie jedynie spowalnia procesy decyzyjne. Zdarza się również, że samo compliance daje podstawy właśnie do takiego postrzegania w ramach organizacji, wykonując kontrole, które usilnie muszą wykazać wystąpienie nieprawidłowości, niekiedy o pomijalnej istotności. Jednak takie podejście do funkcji compliance jest anachroniczne i nie odpowiada ani potrzebom, ani realiom dzisiejszego biznesu.