Co wierzyciel upadłego konsumenta wiedzieć powinien

Przedsiębiorcy obsługujący konsumentów, szczególnie w zakresie kredytów i pożyczek stanowiących długoterminowe zobowiązania finansowe, powinni mieć świadomość nowego kształtu reżimu upadłości konsumenckich obowiązującego od 24 marca 2020 r. w wyniku nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe. Jakie są najistotniejsze zmiany?

Aktualizacja: 28.06.2020 07:47 Publikacja: 28.06.2020 00:01

Co wierzyciel upadłego konsumenta wiedzieć powinien

Foto: Adobe Stock

Pierwsza nowość to umożliwienie ogłoszenia upadłości również tym osobom, które w sposób zawiniony przyczyniły się do stanu niewypłacalności lub go pogłębiły. W poprzednim stanie prawnym wniosek o ogłoszenie upadłości w takiej sytuacji podlegał oddaleniu. Obecnie kwestia zawinienia będzie brana pod uwagę dopiero na dalszych etapach procedury, a przy ogłaszaniu upadłości sąd przeanalizuje głównie niewypłacalność dłużnika. W skrócie – ogłosić upadłość będzie konsumentowi łatwiej, oddłużenie nie będzie jednak oczywiste.

Pozostało 91% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Biznes
Teresa Siudem: Kaganiec prawny na cyfrowy świat. Nowe obowiązki dla przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Biznes
Poradnik: jak wspólnik może rozstać się ze spółką osobową?
Biznes
Jak skutecznie przeprowadzić rodzinną sukcesję firmy?
Biznes
Produkty cyfrowe będą bezpieczne – nowe obowiązki dla firm
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Biznes
Polski Fundusz Rozwoju pozywa o zwrot subwencji z Tarcz Finansowych