Aktualizacja: 03.12.2024 17:56 Publikacja: 19.10.2024 07:12
Foto: Adobe Stock
Unijne regulacje emisyjne CAFE obniżają limit emisji spalin nowo rejestrowanych od stycznia aut ze 118 g na 94 g CO2 na przejechany kilometr. Za przekroczenie limitu producent zapłaci karę – 95 euro za każdy g/km. Na przykład w przypadku 140-konnej Corolli Sedan ze średnią emisją CO2 na poziomie 104 g/km, potencjalna kara wyniosłaby prawie 990 euro. Koncerny motoryzacyjne będą musiały przynajmniej część tych kosztów przerzucić na kupujących – pisze Adam Woźniak w „Rz”.
Najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów wskazują, że zadłużenie branży przemysłowej wynosi już 1,19 mld zł, a jednocześnie 370 mln zł to pieniądze zamrożone w niezapłaconych przez ich kontrahentów fakturach.
Firmy rodzinne są bardziej stabilne, mają wyższą stopę zwrotu i są postrzegane jako odporne na kryzysy i zawirowania rynku. Lepiej radzą sobie także na giełdzie.
Ceny detaliczne najtańszego z paliw odczuwalnie rosną – twierdzą analitycy z e-petrol.pl. W ubiegłym tygodniu poszły w górę skokowo: aż o 8 groszy w ujęciu tydzień do tygodnia. A to nie była ostatnia podwyżka.
Planowane podwyżki akcyzy na alkohol budzą coraz większe obawy wśród ekspertów i konsumentów. Choć rząd uzasadnia je dbałością o zdrowie i koniecznością zmniejszenia spożycia alkoholu, w rzeczywistości dąży do zwiększenia dochodów budżetowych. Wzrost cen legalnych napojów prowadzi z jednej strony do rozkwitu szarej strefy alkoholi, z drugiej zaś zaburza konkurencyjność krajowego rynku względem sąsiadujących z Polską krajów UE, gdzie już obecnie, dzięki niższym podatkom, ceny piwa oraz innych alkoholi są niższe niż w Polsce. Wbrew rozpowszechnianym opiniom, konsumpcja alkoholu w Polsce spada, osiągając w 2023 roku najniższy poziom od 17 lat. Dzieje się tak, przede wszystkim, w wyniku kurczenia się rynku piwa, którego spożycie na jednego mieszkańca spadło od 2018 roku o ponad 13%. Patrząc na długoterminowe trendy w konsumpcji – spadający rynek piwa i umacniający się rynek mocnych alkoholi - rodzą się pytania o sensowność podejmowanych działań.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Notowania gazu ziemnego na europejskich giełdach osiągnęły najwyższe poziomy od roku i są już dwukrotnie wyższe, niż były wiosną. Co jest przyczyną rosnących cen błękitnego paliwa?
Zielone Orły „Rzeczpospolitej” to nagroda dla tych, którzy chcą dbać o czyste środowisko i zieloną transformację na różnych poziomach – na poziomie gospodarczym, samorządowym, organizacji pozarządowych – mówił Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, podczas rozdania nagród dla najbardziej zasłużonych w obszarze ekologii osób, organizacji i firm.
Rynek opon, co oczywiste, podąża za trendami w sprzedaży nowych samochodów. Obecnie niemal co czwarte auto wyjeżdżające z polskiego salonu należy do segmentu premium, a w ostatnim roku rynek aut luksusowych wzrósł o ponad 20 proc. Polscy klienci szukają prestiżowych produktów prezentujących najnowsze technologie i ta zmiana widoczna jest również na rynku ogumienia. To właśnie dlatego czołowi producenci opon - jak Goodyear, obecny na rynku od 126 lat - inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii, czerpiąc wiedzę także z regularnych testów na torach wyścigowych, które pozwalają rozwijać technologie dla opon drogowych.
We wtorek przed Sądem Okręgowym w Krakowie ruszył proces czterokrotnego rajdowego mistrza Polski Leszka K., oskarżonego o kierowanie grupą przestępczą handlującą luksusowymi samochodami. Jej członkowie mieli wyłudzić prawie 7 mln zł.
Europejski przemysł samochodowy chyli się ku upadkowi, alarmują stowarzyszenia branżowe. To fatalne wieści dla transportu samochodowego, dla którego motoryzacyjne zlecenia są zauważalną pozycją.
Europejscy producenci autobusów tracą lokalny rynek, odwołują się także do kapitałowej pomocy z Chin.
Zaciekle zwalczany przez władze USA koncern stawia na motoryzację. Chińczycy rozpoczęli już produkcję luksusowej limuzyny, zaczęła się też jej przedsprzedaż.
Na zwiększenie popytu w grupie konsumentów rynek raczej nie ma co liczyć. Przyczyną są ceny samochodów elektrycznych, zdecydowanie wyższe niż w przypadku aut z napędem spalinowym.
Ciężkie pojazdy elektryczne w przyszłości staną się tańsze w eksploatacji od konwencjonalnych. Są coraz bardziej dostępne i mogą zastąpić te spalinowe na większości tras.
Chińska firma CATL jest producentem akumulatorów, a teraz prezentuje kompletną platformę przeznaczoną dla modeli elektrycznych. Pierwsze dane robią wrażenie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas