Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 marca 2022 r. (0114- KDIP1-2.4012.575.2021.2.RD).
Bank z siedzibą w Szwecji, który utworzył polski oddział, chciał potwierdzić planowany sposób odliczania VAT związanego z wewnętrznymi usługami wsparcia. Bank jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce i oprócz świadczenia usług na rzecz klientów korporacyjnych i instytucjonalnych w zakresie przedmiotu działalności centrali, wykonuje również tzw. czynności wewnątrzzakładowe pozostające poza opodatkowaniem VAT. Są to usługi wsparcia wewnętrznego, które są wykorzystywane przez centralę oraz inne zagraniczne oddziały banku. Usługi wsparcia obejmują czynności w zakresie bankowości, rozwoju, analiz rynkowych, monitorowania i kontroli AML oraz monitorowania procesu weryfikacji klientów, analizy danych czy przygotowywania materiałów marketingowych. Z perspektywy centrali usługi wsparcia są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jak również czynności zwolnionych od opodatkowania VAT w kraju siedziby. W celu realizacji usług wsparcia oddział lokalnie kupuje towary i usługi opodatkowane polskim VAT. Oddział zaznaczył, że alokuje zakupy do usług wsparcia wykonywanych wyłącznie na rzecz centrali (z wyłączeniem usług wsparcia związanych z pozostałymi zagranicznymi oddziałami banku). Oddział chciał odliczyć VAT poprzez wykorzystanie metodologii ustalania proporcji, w której: