2017 był dobrym rokiem dla polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zadowolonych z 12 miesięcy działalności jest niemal 90 proc. właścicieli firm z tego sektora – wynika z badania Diners Club Polska. Najwięcej entuzjazmu panuje w mikro firmach - aż 98 proc. z nich pozytywnie oceniło ostatni rok. Pod względem branży, najbardziej usatysfakcjonowane są MŚP rolnicze oraz handlowe.
Nowe etaty
Nowymi etatami, powstałymi w 2017 r., pochwaliło się co piąte MŚP – z czego największy wzrost zatrudnienia zanotowały firmy średnie (46 proc.) oraz te z branży handlowej (40 proc.). Do redukcji liczby pracowników przyznał się co 10. Przedsiębiorca. Najwięcej zwolnień odbyło się w firmach usługowych oraz przemysłowych.
Okazuje się, że 2017 rok nie był najlepszym rokiem dla branży usług. Najwięcej właścicieli firm właśnie z tego sektora oceniło źle swoją kondycję finansową. Tylko co 10. z nich wierzy w poprawę sytuacji w najbliższym roku.
Priorytetem były cięcia kosztów
Jak wynika z badania, priorytetem dla firm w 2017 r. były cięcia kosztów. Stawiało na nie największa liczba przedsiębiorców – 41 proc. Na zdobycie nowych klientów liczyło 26 proc., a na utrzymaniu obecnych skupiło się 18 proc. badanych. Zwiększenie zatrudnienia priorytetowo traktowało 8 proc. MŚP, a niewiele mniej bo 7 proc. chciało przede wszystkim inwestować w rozszerzenie działalności.
Biorąc pod uwagę to, że aż 90 proc. właścicieli uważa minione 12 miesięcy jako udane, możemy wnioskować, że postawione cele udało się zrealizować. 2018 rok zapowiada się dobrze.
Starania o nowych klientów
W 2018 r. nadrzędnym zadaniem dla ponad połowy badanych firm będzie zyskanie nowych odbiorców. Stawiają na to zarówno firmy handlowe, usługowe jak i produkcyjne. Jedynie przedsiębiorstwa rolnicze określiły inny cel na najbliższy rok. Będą nim cięcia kosztów, które zamierza wdrożyć aż 94 proc. proc. firm z tego sektora.
W nadchodzącym roku, branża MŚP zamierza także wdrożyć więcej inwestycji rozwojowych – priorytetowo z roku na rok traktuje je coraz większa liczba przedsiębiorców – obecnie jest to 13 proc. Poprawy sytuacji finansowej firmy w najbliższym roku można spodziewać się u 35 proc. przedsiębiorców. Na pogorszenie koniunktury przygotowuje się tylko 6 proc. Najbardziej pesymistycznie w przyszłość patrzą MŚP przemysłowe oraz usługowe.
* Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na zlecenie Diners Club Polska we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski, metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania to 4 proc., poziom ufności 0,95.
Autorka jest prezesem Diners Club Polska