Uchylenie się od skutków oświadczenia woli

Potrzeba ochrony przed nieuczciwym zachowaniem wspólnika spółki handlowej przemawia za zastosowaniem wobec niego przez osobę dotkniętą tą nieuczciwością wszelkich środków, jakie przewiduje prawo, w tym także uwolnienia się od skutków złożonego oświadczenia woli na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, ze względu na działanie pod wpływem błędu lub podstępu. Strona może uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego w wyniku podstępu także wtedy, gdy oświadczenie to dotyczy przystąpienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki lub wniesienia wkładów na pokrycie obejmowanych udziałów, w tym praw do nieruchomości (art. 86 k.c. w związku z art. 2 k.s.h.).

Publikacja: 25.08.2017 05:30

Uchylenie się od skutków oświadczenia woli

Foto: 123RF

Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 2 lutego 2017 r., I CSK 92/16.

Powód prowadził działalność gospodarczą pod nazwą „X". Spółka ta była zadłużona przez co powód rozważał złożenie wniosku o upadłość. Jej wspólnik – W.S. zaoferował pomoc, polegającą na utworzeniu z „X" i W.S. sp. z o.o. nowego podmiotu - „Y". sp. z o.o. W.S. sp. z o.o. zapewniła powoda o respektowaniu jego umów kredytowych z bankiem oraz przystąpienie nowej spółki do długu we wszystkich innych umowach kredytowych powoda.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama