Porozumienie inwestycyjne ma być zawierane między inwestorem lub inwestorami a ministrem finansów. Będzie to możliwe pod warunkiem, że przedsiębiorca wyłoży na planowany projekt minimum 100 mln zł, a od 2025 roku 50 mln zł. Takie rozwiązanie zawarto w nowelizacji przepisów podatkowych, w tym w Ordynacji podatkowej, w ramach programu Polski Ład. Rozwiązanie ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r.
Porozumienie inwestycyjne ma być gwarancją
Aby podpisać porozumienie inwestycyjne podatnik będzie musiał zawnioskować o rozpoczęcie całej procedury. Podstawowy warunek do jej rozpoczęcia to wysokość inwestycji. Aby do umowy mogło dojść przedsiębiorca będzie musiał wyłożyć na inwestycję przynajmniej 100 mln zł. Taki limit będzie obowiązywał w latach 2022-2024. Od 2025 r. limit inwestycji będzie niższy o połowę i wyniesie przynajmniej 50 mln zł. W porozumieniu inwestycyjnym resort finansów wskaże na skutki podatkowe danej inwestycji w każdym podatku. Oznacza to, że podatnik nie będzie już musiał odrębnie występować np. o interpretację podatkową, WIA, WIS czy opinię zabezpieczającą. Wszystkie sprawy, które dziś załatwiają różne organy w różnych aktach administracyjnych znajdą się w umowie z ministrem finansów.
CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna a`la Polski Ład to podwyżka podatku
Warto dodać, że porozumienie inwestycyjne będzie opcją dobrowolną. Inwestor będzie mógł o nie wystąpić, ale nie będzie to obowiązkowe.
Proces rozpocznie przedsiębiorca
Porozumienie inwestycyjne będą podpisywać minister finansów i przedsiębiorca, ale to ten ostatni będzie musiał zrobić pierwszy krok, aby umowa doszła do skutku. Tym pierwszym krokiem będzie złożenie wniosku o zawarcie porozumienia. Forma i struktura wniosku zostanie precyzyjnie określona w przepisach.
CZYTAJ TEŻ: Ostanie zmiany w JPK_VAT trzeba już zastosować
Porozumienie nie będzie darmowe. Inwestor będzie musiał wniosek opłacić. Projekt przepisów przewiduje opłatę wstępną na poziomie 50 tys. zł. Opłata ta będzie zwracana, gdy porozumienie zostanie podpisane. Będzie też opłata główna, która wyniesie od 100 do 500 tys. zł. Opłata ta będzie uzależniona m.in. od wielkości inwestycji, która będzie objęta porozumieniem. Na uiszczenie obu opłat przedsiębiorca będzie miał 30 dni.
CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna – najbardziej stracą firmy na liniowym PIT
Gdy minister finansów i inwestor uzgodnią warunki porozumienia i podpiszą umowę będzie ona wiążąca dla obu stron – przedsiębiorcy i skarbówki. Porozumienie będzie mieć charakter czasowy, ale nie będzie mogło trwać dłużej niż 5 lat. Projekt zakłada, że okres ten będzie można skrócić bądź wydłużyć, jeśli obie strony wyrażą na to zgodę. Dopuszczalne ma być także – w ściśle określonych przypadkach – wprowadzanie zmian do już podpisanych porozumień, a także wycofanie się z umowy z ministrem.
CZYTAJ TEŻ: Przedsiębiorco zostałeś oszukany? Nie zapłacisz VAT-u
Warto wyjaśnić, że założeniem tej nowej instytucji wprowadzanej do Ordynacji podatkowej ma być zapewnienie ochrony i gwarancji stałości w zakresie skutków podatkowych danej inwestycji. Dzięki porozumieniu inwestor ma zyskać pewność i stabilność prawną dla swojego biznesu.
CZYTAJ TEŻ: Karty paliwowe – rozliczenie w VAT. Jest interpretacja ministra
Większość projektowanych w tym zakresie przepisów ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r. Obecnie projekt jest na etapie konsultacji publicznych, które mają potrwać do końca sierpnia br.