Zaświadczenie o niezaleganiu może zawierać zarówno potwierdzenie lub zaprzeczenie posiadania zaległości w opłaceniu podatków lub składek.
Zaświadczenie o niezaleganiu – po co?
Zaświadczenie o niezaleganiu, zarówno w podatkach, jak i składkach, może być przydatne w sytuacji, gdy przedsiębiorca ubiega się o otrzymanie kredytu z banku, startuje w przetargu lub chce podpisać umowę leasingu. Mogą też o nie prosić kontrahenci, z którymi przedsiębiorca zawiera umowy.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie o niezaleganiu lub stwierdzeniu stanu zaległości dotyczące następujących podatków:
- podatku dochodowego – PIT i CIT;
- podatku od towarów i usług – VAT;
Zaświadczenie potwierdza aktualną sytuację podatkową przedsiębiorcy i wydawane jest na jego wniosek. Podatnik podaje w nim swoje dane, informację w jakim celu potrzebuje zaświadczenia oraz jakie informacje mają zostać w nim potwierdzone.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzenia stanu zaległości składa się do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania lub siedziby. Do wniosku należy dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 21 zł. Wpłaty nie dokonuje się jednak do urzędu skarbowego, a na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego. Wniosek można złożyć zarówno w formie papierowej (zanieść do urzędu lub wysłać pocztą), jak i elektronicznie.
W sytuacji, gdy wniosek będzie zawierał błędy, urząd wezwie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Podatnik może odebrać zaświadczenie na trzy sposoby:
- można je odebrać osobiście w urzędzie,
- w formie dokumentu elektronicznego lub
- za pośrednictwem poczty.
CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna – najbardziej stracą firmy na liniowym PIT
Zaświadczenie potwierdza sytuację podatnika w dniu jego wydania. I traci ważność w momencie, gdy sytuacja podatkowa podatnika się zmienia. Zaświadczenie zostaje wydane w ciągu 7 dni. Najczęściej w przetargach wymagane jest posiadanie zaświadczenia, które wydano nie później niż 3 miesiące przed składaniem ofert.
Zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS
Procedura uzyskiwania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS jest podobna do ubiegania się o zaświadczenie z urzędu skarbowego. Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć na trzy sposoby:
- przez internet – podatnik zostanie powiadomiony o wystawieniu zaświadczenia za pośrednictwem wiadomości SMS lub e- mail;
- osobiście – jeśli podatnik nie odbierze go osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika, zaświadczenie zostanie wpięte do akt.
- pocztą – wysłać listem poleconym lub zwykłym lub za pośrednictwem firmy kurierskiej.
CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna a`la Polski Ład to podwyżka podatku
Zaświadczenie wydawane jest bezzwłocznie. Jednak nie później niż w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku. Jeżeli Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie mógł wydać podatnikowi zaświadczenia to wyda decyzję odmowną. Od tej decyzji można odwołać się do sądu. We wniosku (ZUS – EWN) podatnik musi podać swoje dane oraz powód wydania zaświadczenia. W odróżnieniu od wniosku do urzędu skarbowego wniosek do ZUS wymaga podania mniejszej ilości informacji oraz wydawany jest za darmo. Nie trzeba opłacać opłaty skarbowej. Zaświadczenie określi czy nie ma zaległości w opłaceniu składek na: ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, fundusz pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych.
Co w przypadku zaległości?
Gdy podatnik posiada zaległości w opłacaniu podatków taka informacja znajdzie się w dokumencie wystawianym przez urząd skarbowy lub Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
CZYTAJ TEŻ: Polski Ład – ład podatkowy będzie kosztowny dla biznesu
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach innego przedsiębiorcy
Można też złożyć wniosek o wydanie zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach innego przedsiębiorcy, w sytuacji gdy chcemy poznać jego sytuację podatkową. Jednak, aby uzyskać takie zaświadczenie potrzebna jest zgoda tego przedsiębiorcy. Zgoda musi mieć formę pisemną lub dokumentu elektronicznego (z podpisem).
Urząd wyda zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na wniosek:
- instytucji, które udzielają kredytów i działają na podstawie ustaw (banki);
- kontrahentów firmy, a także dzierżawców i użytkowników nieruchomości;
- wspólnika spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej.
Inne opłaty i podatki?
Przedsiębiorca może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu również w podatkach i opłatach płaconych w innych urzędach niż urząd skarbowy. Żeby uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu lub stwierdzeniu stanu zaległości w:
- podatku od nieruchomości lub środków transportu – wniosek składa się do urzędu miasta lub gminy, właściwego dla adresu nieruchomości, której dotyczy zaświadczenie;
- opłaty za korzystanie ze środowiska – wniosek składa się do urzędu marszałkowskiego, właściwego dla miejsca zamieszkania lub siedziby.