W kontekście strat finansowych firmy, a pośrednio również wizerunkowych, należy spojrzeć na odpowiedzialność zarządzających wynikającą z przepisów ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 184; dalej: ustawa).
Podstawowym warunkiem koniecznym odpowiedzialności osoby zarządzającej w reżimie ustawy jest stwierdzenie przez regulatora rynku, czyli UOKiK, że zostały naruszone zakazy zawierania porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Dopiero wtedy UOKiK będzie badał dalsze przesłanki pociągnięcia do odpowiedzialności osób zarządzających, do których należy czas naruszenia (do naruszenia powinno dojść w trakcie sprawowania przez tę osobę funkcji we władzach firmy) oraz przesłankę działania lub zaniechanie, które przyczyniło się do naruszeń ustaw w zakresie zakazów ograniczających konkurencję.