„Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą" to poradnik dla nowo powstałych firm oraz osób, które rozważają założenie własnej działalności. Czytelnik znajdzie w niej podstawowe wskazówki i odpowiedzi na pytania towarzyszące młodym przedsiębiorcom w pierwszych dniach, tygodniach i miesiącach prowadzenia własnej działalności. Od podstaw związanych z prawidłowym przygotowaniem biznes planu i odpowiedzią na pytanie, czy w ogóle taki dokument wato tworzyć, poprzez opis form prowadzenia działalności oraz jej rejestracji, po najważniejsze wskazówki prawno-finansowe. Czytelnik znajdzie tu m.in. informacje o podatku PIT, CIT, VAT, składakach na ubezpieczenia społeczne, księgowości i zasadach rozliczania kosztów w firmie.

Wiele osób, które mają pomysł, z czym można by wejść na rynek, widzą czego na nim brakuje, odkryły jakąś niszę albo po prostu widzą możliwość poprawienia dostępnych usług lub towarów, stoi przed wyzwaniem, skąd wziąć pieniądze na uruchomienie działalności. I właśnie temu zagadnieniu poświęcony jest rozdział 4 przewodnika „Pieniądze na start i rozwój". Autorzy poruszyli w nim temat: środków oferowanych przez urzędy pracy, kredytów, gwarancji, leasingu, funduszy pożyczkowych, tzw. inicjatywy Jeremie, aniołów biznesu, czy wreszcie funduszy unijnych.

Rozdział piąty koncentruje się na wsparciu projektów i usługach doradczych. Tym samym przedstawia źródła i instytucje, które mogą pozwolić rozwijać własne umiejętności i podnosić kwalifikacje (np. scharakteryzowana Akademia PARP) oraz wspomagać rozwój biznesu (inkubatory, w tym akademickie inkubatory biznesu, parki technologiczne, centra transferu innowacji, itp.).

Z kolei rozdział szósty koncentruje się na zagadnieniach związanych z prowadzeniem biznesu w Internecie, w tym tak ważnych kwestiach jak ochrona konsumenta, który dokonując zakupów towarów lub usług w sieci może liczyć na szczególne preferencje (choćby związane z prawem do odstąpienia od umowy). Stąd przedsiębiorca, który w taki sposób prowadziłby swoją działalność, musi o tych uprawnieniach i ciążących na nim obowiązkach (np. informacyjnych) pamiętać.

Co jeszcze czytelnik znajdzie w poradniku? Kolejne rozdziały mają następujące tytuły:

- Jak uniknąć oszustw i wyłudzeń (fikcyjne rejestry, niebezpieczne katalogi, dokumenty przychodzące od nieznanych osób lub instytucji),

- Promocja to podstawa (tzw. transmedialność, real-time marketing, formy promocji),

- Najczęstsze błędy w marketingu. Jak ich uniknąć? (źródła błędów, sposoby na ich uniknięcie),

- Bezpieczna firma (zasady dochodzenia roszczeń, co zrobić, gdy klient nie płaci, kiedy iść do sądu)

- Znajomość kontrahenta to podstawa (zasady działania biur informacji gospodarczej, sposoby sprawdzania kontrahentów),

- Polak potrafi (przykłady firm, którym się udało).

Poradnik „Jak zostać i pozostać przedsiębiorcom" można pobrać w formacie PDF ze strony Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Obecna, piąta edycja przedstawia stan prawny na październik 2015r.