Odciski palców jako dane osobowe przy marketingu

Trudno sobie wyobrazić, aby odcisk linii papilarnych był niezbędny dla skuteczności akcji marketingowych. Dlatego firma, która w tych celach zbierałaby takie dane osobowe klientów, może narazić się na zarzut naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Publikacja: 11.02.2018 14:00

Odciski palców jako dane osobowe przy marketingu

Foto: www.sxc.hu

Czy w celu prowadzenie akcji promocyjnej lub realizowania programu lojalnościowego przedsiębiorca może gromadzić dane osobowe klientów? Oczywiście tak. Podstawowy warunek jest taki, że dane te muszą być podawane dobrowolnie przez osoby zainteresowane. Powinny one być także poinformowane o celu przetwarzania danych. Czy jednak mogą to być dowolne dane, w tym np. dane biometryczne? Tutaj odpowiedź będzie przecząca.

W każdym przypadku gromadzenia (przetwarzania) danych obowiązuje bowiem zasada adekwatności. Sprowadza się ona do odpowiedzi na pytanie, jaki zakres danych jest niezbędny w konkretnej sytuacji. Co będzie potrzebne, aby osiągnąć cel, dla którego dane osobowe mają być pozyskane. Na gruncie przepisów brzmi to następująco (art. 26 ustawy o ochronie danych osobowych): Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane te były:

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Prawo w firmie
Co obejmie deregulacja? Zespół Brzoski może wrócić do gotowych projektów
Prawo w firmie
Zlikwidują Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców? Jest oświadczenie
Prawo w firmie
Rząd wytoczy groźną broń przeciw szarej strefie. Dotknie rynku odzieży, obuwia i betonu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń