Reklama

Zbrojenia czy socjal? Co naprawdę odpowiada za dziurę w finansach publicznych

Rząd tłumaczy rekordowy deficyt i dług koniecznością zwiększonych wydatków na obronność. Jednak dane pokazują, że to tylko część prawdy. Ekonomiści są zgodni: głównym winowajcą są rozpasane transfery socjalne, które od dekady rosną znacznie szybciej niż gospodarka.

Publikacja: 20.10.2025 04:20

Minister finansów Andrzej Domański

Minister finansów Andrzej Domański

Foto: REUTERS/Ken Cedeno

Według rządzących całą winę za złą kondycję finansów publicznych ponosić ma konieczność zbrojeń. Rosnące nakłady na obronność tłumaczyć mają i gigantyczne deficyty, i gwałtowny wzrost zadłużenia, i nawet brak miejsca na realizację sztandarowej obietnicy wyborczej KO, czyli podwyżki kwoty wolnej od podatku.

Za to ekonomiści wskazują, że wojsko i armia to tylko wymówka, bo odpowiadają jedynie za niewielką część wzrostu deficytów i długu. I jako główną przyczynę wskazują nadmiernie rosnące wydatki na transfery socjalne. Sprawdzamy, kto ma rację w tym sporze.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Raporty ekonomiczne
Toksyczny szef albo współpracownik podkopie zdrowie i zmniejszy szanse na premię
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Raporty ekonomiczne
Deweloperzy mieszkaniowi prężą muskuły, a działy sprzedaży zakasują rękawy
Raporty ekonomiczne
Pracownicy IT są wypaleni, boją się AI. Nadchodzi era respecjalizacji, nie wszyscy przetrwają
Raporty ekonomiczne
Rekordowy deficyt i słabe dochody. Czy rząd znowelizuje budżet?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Raporty ekonomiczne
Start-upy wyjdą z dołka? Na razie napotykają poważny problem
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama
Reklama