Aktualizacja: 05.09.2020 21:03 Publikacja: 05.09.2020 00:01
Tragiczny wypadek w Gliwicach kosztował życie dziewięciu osób
Foto: PAP
Około godziny 22.30 22 sierpnia 2020 r. na drodze krajowej 88 w Gliwicach doszło do koszmarnego wypadku, w następstwie którego śmierć poniosło dziewięć osób. Z wstępnych ustaleń policjantów wynika, że bus jadący od Gliwic w stronę Wrocławia przewrócił się na jezdnię i sunąc po niej, znalazł się na przeciwległym pasie ruchu. Wtedy na jego dach wjechał autokar. Siła uderzenia była tak duża, że bus został całkowicie zmiażdżony. Niestety, zginęły wszystkie osoby, które podróżowały busem. Rannych zostało również sześciu pasażerów autokaru i kierowca, który został przetransportowany do szpitala śmigłowcem.
Jesteśmy realistami: ten prezydent uważa, że nawet bez wniosku KRS może skutecznie powołać na urząd sędziego – mówi Jarosław Matras, sędzia SN.
Model ochrony prawnej ma kluczowe znaczenie zarówno dla samych ratowników medycznych, jaki i osób, które zdecydują się ich zaatakować w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych.
Przemalowani, podzieleni, warczą na siebie jak psy. Dokładnie tak wygląda środowisko sędziowskie.
Z jednej strony granica przyzwolenia na krytykowanie sędziów również przez przedstawicieli władz publicznych daleko się przesunęła. Z drugiej zaś przedstawiciele wymiaru sprawiedliwości rozliczani są najczęściej z każdego wręcz zdania.
Choć obecna kampania wyborcza, jak wiele wskazuje, może być ostrzejsza, to paradoksalnie rola sądów zmaleje. Muszą jednak zdać sobie sprawę z ograniczeń prawdy sądowej i kampanijnej procedury.
Projekt ustawy 6 lutego 2025 r. (nr projektu UD 185) przewiduje wiele zmian w zakresie regulacji przepadku pojazdu mechanicznego na podstawie art. 44b k.k. Przypomnijmy, że już w trakcie prac legislacyjnych, pojawiały się kontrowersje co do zasadności formułowanych zapisów. Nie może przeto dziwić, że po prawie rocznym okresie ich funkcjonowania, zdecydowano się na przedstawienie propozycji zmian ustawodawczych.
Rząd chce wprowadzić możliwość orzekania przepadku pojazdu za złamanie zakazu siadania za kółkiem. W praktyce jednak taka sankcja grozi niewielu z nich. Za to dostaną mocniej po kieszeni, przynajmniej na papierze.
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) nie tylko odpowiada za produkcję praw jazdy i dowodów rejestracyjnych, lecz także obsługuje płatności za te dokumenty. Ma się to jednak zmienić jeszcze w tym roku.
Penalizacja nielegalnych wyścigów, wprowadzenie „zabójstwa drogowego”, zaostrzenie sankcji za łamanie sądowego zakazu prowadzenia pojazdów i zmiany w instytucji przepadku pojazdów – tak rząd chce walczyć z piratami drogowymi. Niektóre propozycje budzą zastrzeżenia prawników.
Ministerstwo Infrastruktury zastanawia się nad obniżeniem wymaganego wieku dla osób starających się o prawo jazdy kategorii C.
Weryfikacja uprawnień kierowców powinna się odbywać w powszechny sposób na stacjach paliw – twierdzi posłanka KO. Ministerstwo Infrastruktury prosi o więcej czasu na odpowiedź, jednak ekspert studzi entuzjazm: to raczej niewykonalne.
W czwartek opublikowano projekt ustawy, który ma pomóc w walce z patologiami na polskich drogach. Zakłada on m.in. podwyższenie kar, wprowadzanie nowego przestępstwa oraz zmienia zasady konfiskaty pojazdów.
Już nie fotoradary, a odcinkowe pomiary prędkości (OPP) okazują się największym wrogiem tych, którzy za kierownicą lubią mocniej docisnąć pedał gazu. Są bardziej skuteczne, a już wkrótce ich liczba zdecydowanie wzrośnie - niemal dwukrotnie. W przyszłym roku będą w sumie nadzorować niemal 700 km dróg.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas