Od tej daty udostępniono możliwość zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych na formularzach ZUS ZUA i ZUS ZZA oraz zgłoszenia:

- członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego lub ich z niego wyrejestrowania (ZUS ZCNA),

- zmiany swoich danych identyfikacyjnych (ZUS ZIUA),

- wyrejestrowania siebie z ubezpieczeń, np. w przypadku zakończenia działalności (ZUS ZWUA).

Uwaga! Możliwość składania za pośrednictwem CEIDG dotyczy tylko wymienionych wniosków i sytuacji. Aby zgłosić do ubezpieczeń pracownika, zleceniobiorcę lub osobę współpracującą, nadal trzeba to zrobić bezpośrednio w ZUS.

Reklama
Reklama

Do tej pory ZUS po rejestracji działalności „automatycznie" przygotowywał zgłoszenia przedsiębiorcy, ale tylko jako płatnika składek. Nie trzeba zatem wypełniać ani wysyłać do ZUS dokumentów, które dotyczą płatnika, czyli:

- ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika,

- ZUS ZIPA – zmiana danych identyfikacyjnych,

- ZUS ZAA – adresy prowadzenia działalności gospodarczej,

- ZUS ZBA – informacja o rachunkach bankowych,

- ZUS ZWPA – wyrejestrowanie płatnika. Aby zgłosić się do ubezpieczeń ZUS za pośrednictwem CEIDG, jest kilka możliwości złożenia odpowiednich formularzy.

Metoda online

Najwygodniejsza jest elektroniczna forma wypełnienia i wysłania formularzy ZUS. Elektroniczne formularze można wypełnić w CEIDG (po zaznaczeniu opcji, że chce się wysłać dany formularz ZUS) wraz z wnioskiem o wpis lub zmianę wpisu. Co ważne, nie trzeba dwukrotnie wpisywać tych samych danych – dane w formularzach ZUS zostaną automatycznie uzupełnione na podstawie informacji, które wprowadzono w CEIDG. Wypełniony dokument można podpisać bankowością elektroniczną, profilem zaufanym albo podpisem elektronicznym i wysłać do urzędu.

Wniosek online składany w urzędzie

Osoba, które nie posiada podpisu elektronicznego albo Profilu Zaufanego, może wypełnić wniosek w CEIDG wraz ze zgłoszeniem do ZUS online i podpisać go osobiście w urzędzie gminy. Elektroniczny formularz wniosku znajduje się na stronie CEIDG. Żeby wypełnić wniosek, nie trzeba dodatkowo rejestrować się na stronie CEIDG – można to zrobić anonimowo.

Po wypełnieniu wniosku na stronie CEIDG nie trzeba go drukować. Wystarczy zapamiętać kod (numer wniosku), który pojawi się po wypełnieniu na stronie CEIDG. Z tym kodem należy się udać do urzędu gminy. Urzędnik odnajdzie wniosek w CEIDG wraz z załącznikami ZUS po kodzie wniosku, wydrukuje, przedłoży do podpisania i potwierdzi w systemie.

Wniosek i załączniki przez telefon

Aby złożyć zgłoszenie do ubezpieczeń w ZUS za pośrednictwem CEIDG, wniosek można przygotować również przez telefon. W tym celu należy się skontaktować z infolinią Centrum Pomocy (tel. 801 055 088) i wypełnić wniosek wspólnie z konsultantem. Po rozmowie wnioskujący otrzyma SMS z kodem (numerem wniosku). Z tym numerem należy się udać do urzędu miasta/gminy/dzielnicy. Urzędnik wydrukuje wniosek i przedłoży do podpisu.

Sposób tradycyjny

Zgłoszenia do ZUS można także złożyć w urzędzie gminy/miasta/dzielnicy – tym samym, w którym składa się wniosek np. o rejestrację działalności. W tym przypadku formularze ZUS należy dołączyć do wniosku CEIDG. Dane z tych dokumentów zostaną przekazane do ZUS.

Ważne! Aby dołączać zgłoszenia ZUS, we wniosku CEIDG należy wypełnić pole 12, zaznaczając m.in. załączniki ZUS.

Urzędnik potwierdzi za pokwitowaniem przyjęcie wniosku.

Ważne! Wniosek o wpis do CEIDG wraz ze zgłoszeniem do ZUS może również złożyć pełnomocnik ustanowiony na ogólnych zasadach.

Wypełniony wniosek CEIDG wraz z formularzami ZUS można wysłać listem poleconym (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza).

Źródło: www.biznes.gov.pl