Rynek używanych dóbr luksusowych. Raport zdominowały marki z jednego kraju

Vintage nadal jest modny, a używane dobra luksusowe wciąż budzą ogromne zainteresowanie. Eksperci z czołowej platformy zakupowej Vestiaire Collective przygotowali przewodnik po rynku vintage’owych produktów czołowych marek luksusowych.

Publikacja: 27.05.2025 05:00

Marka Chanel zajęła w zestawieniu Vestiaire Collective czołowe miejsce.

Marka Chanel zajęła w zestawieniu Vestiaire Collective czołowe miejsce.

Foto: David Paul Morris/Bloomberg

Firmy działające w branża dóbr luksusowych, oprócz nielicznych wyjątków, przeżywa właśnie wyraźne spowolnienie. Tacy giganci jak posiadający w swoim portfolio kilkadziesiąt marek luksusowych francuski koncern LVMH czy jego rynkowi rywale — francuski Kering i szwajcarski Richemont — notują niezbyt zadowalające wyniki sprzedaży.

Luksus z drugiej ręki. Które marki budzą największe zainteresowanie?

Problemy marek wynikają ze spadku popytu: aspirujący klienci, którzy jeszcze parę lat temu bardzo chętnie kupowali nowe luksusowe torebki, ubrania i inne wyroby, coraz częściej wolą zastanowić się kilka razy, zanim coś kupią. Jednocześnie w ostatnim czasie prawdziwy renesans przeżywa vintage, co udowadniają branżowe raporty, które pojawiły na przestrzeni ostatnich paru lat.

Czytaj więcej

Najcenniejsze marki luksusowe na świecie. Na czele marka spoza branży mody

Faktem jest też coraz droższe są zarówno nowe produkty, jak i te z drugiej ręki. To właśnie z myślą o miłośnikach vintage’u, którzy poszukują najlepszych okazji cenowych, powstał przewodnik pod tytułem „Resale Buying Guide”. Jego autorem są eksperci z platformy Vestiaire Collective, sprzedającej luksusowe wyroby z drugiej ręki.

Adresatami przewodnika są też ci, którzy kupują ubrania, akcesoria i biżuterię sprzed lat z perspektywą sprzedania tych rzeczy za jakiś czas. Vintage’owe wyroby luksusowe to dla nich inwestycja, która w przyszłości może przynieść zysk.

Raport powstał na podstawie analizy sprzedaży poszczególnych wyrobów na Vestiaire Collective, a także zmiany ich cen w ciągu ostatnich pięciu lat. Pod uwagę wzięto też takie aktywności użytkowników platformy jak polubienia i liczby wyszukań.

Najbardziej pożądane marki luksusowe. Raport Vestiaire Collective

Wśród dziesięciu najbardziej pożądanych marek luksusowych pierwsze miejsce zajął dom mody Chanel. Eksperci zauważają, że to właśnie wyroby Chanel cieszyły się największym zainteresowaniem użytkowników Vestiaire Collective.

Tuż za Chanel na podium znalazły się marki Louis Vuitton i Hermès. Dalsze pozycje zajęły domy mody Gucci, Dior, Prada, Saint Laurent, Celine, Bottega Veneta i Balenciaga. Łącznie w pierwszej dziesiątce znalazło się aż 6 marek franu

Autorzy przewodnika zwracają uwagę na rosnącą popularność marek Dior and Prada. Jak zauważają, ceny wyrobów tych domów mody na platformie Vestiaire Collective wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat na platformie odpowiednio o 12 i 11 procent — i najprawdopodobniej będą rosły dalej.

W przewodniku wymieniono też konkretne wyroby vintage z górnej półki, które zdaniem ekspertów z pewnością będą dobrą inwestycją, ponieważ zanotowały w ciągu ostatnich pięciu lat dwucyfrowe wzrosty cen. W kategorii cenowej powyżej tysiąca dolarów są to: torebki „Birkin 25” Hermèsa, „Timeless” Chanel i „Lady Dior” Diora, pierścionek „Serpenti” Bulgari, bransoletka „Love” Cartiera i płaszcz „Teddy Bear” Max Mary.

Jeżeli chodzi o produkty w cenie poniżej tysiąca dolarów, to autorzy przewodnika wymieniają torebki „Neveerfull” i „Nano Speedy” marki Louis Vuitton, łańcuchowy pasek Chanel oraz torebki „Re-nylon” Prady, „Mamma Baguette” Fendi i „Jackie” Gucci. W kategorii „ponadczasowych klasyków” w cenie poniżej 600 dolarów znalazły się z kolei blezer i złote kolczyki marki Yves Saint Laurent, trencz Burberry, apaszka „Bandana 55” Hermèsa, loafersy „Jordaan” Gucci i torebka „1969” Paco Rabanne.

Moda
Transformacja siostrzanej marki H&M. Zacznie działać w formacie „trzy w jednym”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Moda
Znany francuski dom mody nie może zastrzec nazwy. Sąd: jest zbyt popularna
Moda
Dioriviera. Nadchodzi lato w stylu haute couture
Moda
Najcenniejsze marki luksusowe na świecie. Na czele marka spoza branży mody
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Moda
Słynna włoska marka luksusowa i mongolscy pasterze. Walka o rynek wart miliardy
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont