Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji

Już trzy czwarte firm w Unii osiągnęło w 2024 r. co najmniej podstawowy poziom wykorzystania technologii cyfrowych. To także zasługa przyspieszenia w Polsce.

Publikacja: 01.05.2025 10:12

Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji

Foto: Adobestock

Ubiegły rok przyniósł wyraźny postęp cyfryzacji biznesu w krajach Unii. Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu, odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących technologie cyfrowe na co najmniej podstawowym poziomie (basic) zwiększył się w minionym roku do 74 proc. z 59 proc. rok wcześniej.

Tę średnia podwyższa unijna czołówka, którą tworzą kraje skandynawskie. Liderami są Finlandia i Dania, gdzie ponad 90 proc. firm osiągnęło co najmniej bazowy poziom cyfryzacji, przy czym prawie co piąta jest zaawansowana technologicznie. Pierwszą trójkę zamyka Szwecja z ponad 87 proc. udziałem podstawowej cyfryzacji i 14 proc. zaawansowanych technologicznie przedsiębiorstw.

Cyfrowi giganci

Jak wynika z danych Eurostatu, ubiegłoroczny postęp cyfryzacji był przede wszystkim zasługą rozwoju najbardziej licznych w krajach Unii małych i średnich firm. Na koniec 2024 r. już 73 proc. z nich mogło się pochwalić wykorzystaniem nowych technologii na co najmniej podstawowym poziomie, który oznacza używanie w codziennym biznesie minimum czterech z 12 rodzajów rozwiązań technologicznych (w tym n.p. sztucznej inteligencji, mediów społecznościowych, przetwarzania w chmurze, zarządzania relacjami z klientami (CRM), albo sprzedaży przez internet). Takich MŚP było w minionym roku o 15 pkt. proc. więcej niż w 2023 r.

Wolniej postępowała cyfryzacja dużych firm, które jednak i tak są znacznie bardziej zaawansowane technologicznie niż reszta przedsiębiorstw. W ubiegłym roku już 98 proc. z nich wykorzystywało technologie cyfrowe na co najmniej podstawowym poziomie a prawie 41 proc. dużych firm osiągnęło bardzo wysoki stopień zaawansowania technologicznego - rzędu 10-12 pkt, co oznacza, że korzystały praktycznie ze wszystkich rodzajów rozwiązań ICT. Wśród ogółu przedsiębiorstw ten najwyższy poziom intensywności cyfrowej osiągnęło w ub. roku tylko nieco ponad 7 proc. firm a wśród MSP jedynie 6 proc.

 Z danych Eurostatu wynika, że w ubiegłym roku byliśmy na czwartym miejscu w Unii pod względem inwestycji w kompetencje ICTpracowników.

Polski sukces i presja na kompetencje ICT

Swój wkład w ubiegłoroczne przyspieszenie cyfryzacji w Unii miały też polskie firmy. W 2024 r. już siedem na dziesięć przedsiębiorstw mogło się u nas pochwalić wykorzystaniem nowych technologii na co najmniej podstawowym poziomie, podczas gdy rok wcześniej było ich tylko 52 proc. Również w Polsce najbardziej zaawansowane cyfrowo są duże firmy – prawie 37 proc. z nich osiągnęło bardzo wysoki stopień zaawansowania technologicznego, choć nadal brakowało im trochę do unijnej średniej (41 proc.).

Szanse na cyfrowe przyspieszenie w Polsce dają inwestycje w podwyższanie kompetencji pracowników. Z danych Eurostatu wynika, że w ubiegłym roku byliśmy na czwartym miejscu w Unii pod względem dbałości o kompetencje ICT wśród pracowników. W ubiegłym roku rozwijała je prawie co trzecia z firm (31 proc.) , czyli sporo więcej niż rok wcześniej gdy robiła to co czwarta. Tymczasem średnio w Unii w szkolenia ICT inwestowało tylko 22 proc. przedsiębiorstw, na czele z biznesem w Finlandii (38 proc.)

Czytaj więcej

Już ponad 10 milionów specjalistów ICT w Unii Europejskiej

Innowacyjne startupy i reszta

Podobnie jak w całej Unii problemy z cyfryzacją mają nad Wisłą firmy z sektora MŚP. W ubiegłym roku 31 proc. z nich korzystało z rozwiązań ICT jedynie w bardzo niewielkim stopniu albo wcale (średnio w Unii takich firm było 27 proc.) a tylko niespełna 5 proc. z małych i średnich była bardzo zaawansowana cyfrowo. Dużą część z nich mogły stanowić polskie startupy technologiczne, które coraz częściej wdrażają innowacje wykorzystujące AI.

Na razie jednak Polska- obok Bułgarii i Rumunii - jest wśród państw, które w najmniejszym stopniu korzystają ze sztucznej inteligencji (U nas wspomaga się nią tylko 6 proc. przedsiębiorstw). W całej Unii ten odsetek jest ponad dwukrotnie większy (13,5 proc.) i znacząco wzrósł w porównaniu do 8 proc. rok wcześniej. Jak wynika a danych Eurostatu, najczęściej firmy sięgają po narzędzia AI do analizowania oraz do generowania tekstów a także do transkrypcji wypowiedzi.

Czytaj więcej

Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne