Aktualizacja: 18.03.2025 06:05 Publikacja: 17.03.2025 20:14
Foto: rp.pl / Paweł Rochowicz
Do Sejmu trafił już rządowy projekt ustawy zawierający propozycje deregulacyjne. Wśród zmian wielu ustaw dotyczących uproszczenia relacji przedsiębiorców z urzędami są też nowe przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, dotyczące mediacji. Ich najważniejszym celem – jak deklaruje rząd w uzasadnieniu ustawy – jest zachęcenie do uzgodnienia sposobu załatwienia sprawy zamiast wieloletnich sporów w sądach administracyjnych.
Do 16 marca 2025 r. przedsiębiorcy, którym ubiegłoroczna powódź uniemożliwiła prowadzenie działalności gospodarczej, mogą składać wnioski o świadczenie interwencyjne - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma redukować biurokrację w różnych obszarach. Rząd nie odebrał jednak fiskusowi narzędzia pozwalającego na nękanie podatników oskarżeniami o rzekome przestępstwa i wydłużaniem terminu dochodzenia danin.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek pierwszy pakiet deregulacyjny opracowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Zakłada on wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu firmy już na etapie rozpoczęcia działalności, a także jej rozwoju w kolejnych latach.
Przedsiębiorcy, którzy w drugiej połowie 2024 roku korzystali z obniżonej ceny prądu dostali więcej czasu na złożenie oświadczenia o pomocy de minimis. Pierwotnie termin ten miał upłynąć 28 lutego, ale podpisana przez prezydenta ustawa wydłużyła go do 30 czerwca 2025 roku.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Już od 1 kwietnia firmy wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS będą zobowiązane do posiadania adresu do e-Doręczeń - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji, które zachęca przedsiębiorców, aby nie czekali do ostatniej chwili, ale założyli skrzynkę już teraz.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
To nie art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego, a art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego określa kryteria uznania danego podmiotu za stronę postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.
Komplet oryginalnych materiałów z wizytacji sądowych, które wymagają analizy i animizacji ponad 3 tys. stron dokumentów, to informacja przetworzona, której udostępnienie wymaga wykazania szczególnego interesu publicznego.
Jeśli wniosek o udostępnienie informacji publicznej przesłany e-mailem nie zawiera imienia i nazwiska, a konstrukcja adresu nie pozwala na jakąkolwiek identyfikację nadawcy, to organ ma obowiązek ustalić, od kogo pochodzi.
Spółka komunalna, odmawiając udostępnienia umów i faktur, nie może powoływać się na to, że musi je zanonimizować. Czynność ta polega jedynie na przetworzeniu informacji.
Obywatele mogą dopytywać się o kwestie finansowe, zawierane umowy, a nawet o konkretne decyzje wydane przez spółkę komunalną i wysokość pensji jej pracowników.
Obszar uzupełnienia zabudowy to nowe narzędzie planistyczne. Może zostać wprowadzony w ramach planów ogólnych gmin, które – wedle aktualnych przepisów – gminy muszą ustanowić do 31 grudnia 2025 roku.
Każdy obywatel, także ten z niepełnosprawnościami czy senior, powinien mieć możliwość załatwienia sprawy w urzędzie. Nie mogą stać temu na przeszkodzie bariery architektoniczne, cyfrowe czy informacyjno-komunikacyjne.
Każda osoba ze szczególnymi potrzebami, np. senior czy osoba z niepełnosprawnością, której nie zapewniono dostępności do urzędu, może złożyć skargę do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – wyjaśnia Przemysław Herman, zastępca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas