Wojewoda śląski zaskarżył do sądu jeden z zapisów uchwały Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej w sprawie stypendiów sportowych i nagród sportowych.
Rażące naruszenie prawa
Mówił on o tym, że „decyzja prezydenta miasta nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i nie przysługuje od niej odwołanie”. Wojewoda uznał, iż jest to rażące naruszenie prawa.
Czytaj więcej:
Odwołując się do art. 31 ust. 1 ustawy o sporcie, wskazano, iż przyznanie stypendiów sportowych ma cechy rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy administracyjnej w rozumieniu przepisów K.p.a. Przedmiotem postępowania administracyjnego jest konkretna sprawa, w której organ administracji jest władny, a jednocześnie zobowiązany rozstrzygnąć na podstawie przepisów prawa materialnego o uprawnieniach lub obowiązkach indywidualnego podmiotu. Wojewoda podkreślił, że podobne stanowisko wynika z orzecznictwa i doktryny. Zatem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, realizując przysługujące mu kompetencje powinien ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu kompetencyjnym, a przekroczenie kompetencji lub jej niewypełnienie przez radę miasta przy podejmowaniu uchwały powinno być traktowane jako istotne naruszenie prawa, skutkujące nieważnością uchwały w zakresie, w którym przekroczono przyznane kompetencje.
Co na to rada miasta
W odpowiedzi na skargę rada miasta zwróciła uwagę, że nie każda czynność organu administracji dotycząca uprawnień czy obowiązku przybiera w rozstrzygnięciu formę decyzji administracyjnej. Jak zaakcentowano, ustawa o sporcie wyraźnie zastrzega formę decyzji administracyjnej w konkretnym przypadku - dla stypendiów przyznawanych przez ministra, zatem a contrario w pozostałych przypadkach K.p.a. nie znajdzie zastosowania. Ustawa o sporcie w art. 31 ust. 3 powierza organowi stanowiącemu prawo do określenia trybu postępowania. Konkluzja powinna być zatem podobna – w przypadku, gdy ustawodawca nie przewidział wprost formy decyzji administracyjnej, a ustalenie trybu przyznawania świadczenia jest delegowane do aktu prawa miejscowego, przepisy K.p.a. nie znajdą zastosowania – argumentował samorząd.
Indywidualna sprawa
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, odnosząc się do zarzutów skargi podkreślił, że w orzecznictwie jednoznacznie już przyjęto pogląd, iż sprawa w przedmiocie przyznania (lub odmowy przyznania) stypendium sportowego dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe na podstawie przepisu aktu prawa miejscowego, wydanego na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w art. 31 ust. 3 ustawy o sporcie, stanowi indywidualną sprawę administracyjną, której rozstrzygnięcie winno nastąpić w drodze decyzji administracyjnej, gdyż dotyczy ściśle określonej osoby oraz wiążących się z tą osobą okoliczności faktycznych. W orzecznictwie NSA podkreśla się, że właśnie dlatego rozstrzygnięcie o przyznaniu lub o odmowie przyznania konkretnej osobie stypendium finansowanego ze środków publicznych na podstawie przepisów prawa miejscowego, powinno przybierać postać aktu administracyjnego mającego cechy decyzji administracyjnej ze wszystkimi konsekwencjami tego poglądu.
Przed organem administracji
- Skoro zatem postępowanie w sprawie przyznania stypendium prowadzone jest przed organem administracji publicznej w należącej do właściwości tego organu sprawie indywidualnej, to powinna być ona rozstrzygana w drodze decyzji administracyjnej – wskazał WSA.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 12 lipca 2022 r.
Sygnatura akt: III SA/Gl 1464/21