Urzędnik sygnalista poinformuje o nieprawidłowościach

Istotnym zagadnieniem, przed którym staną jednostki administracji publicznej, będzie wypracowanie kultury organizacyjnej wspierającej efektywne działania procesów whistleblowingowych.

Aktualizacja: 27.01.2021 11:52 Publikacja: 27.01.2021 02:00

Ochrona sygnalistów

Ochrona sygnalistów

Foto: Adobe Stock

Whistleblowing (z ang. dmuchanie w gwizdek), czyli zgłaszanie nieprawidłowości przez osoby związane z daną organizacją, to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskania informacji o nadużyciach (Report to the Nations 2020 opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Audytorów Wewnętrznych), które mają lub mogą mieć miejsce. Organy administracji publicznej z uwagi na pełnione doniosłe role społeczne oraz szeroki zakres świadczonych usług publicznych należą do podmiotów wysokiego ryzyk, jeśli chodzi o narażenie na niepożądane działania o charakterze korupcyjnym, mobbingowym czy też konfliktu interesów związanego z potencjalnym nepotyzmem.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Katarzyna Wójcik: Radny bez kontroli nad mieniem komunalnym
Administracja
Czy radny może przeprowadzić kontrole w spółce komunalnej?
Administracja
Miasto zapłaci, bo właściciel auta zapomniał o formalności. Wyrok WSA
Administracja
To, że zabytek wymaga rozbiórki, nie uchroni przed karą za zaniechanie
Administracja
Podatnik, zaniżając wartość budowli, musi się liczyć z sankcjami