Aktualizacja: 16.01.2025 19:27 Publikacja: 30.06.2023 05:27
Foto: Adobe Stock
Co druga firma w Polsce ma zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dodatkowe. Przy wyborze polisy dla 76 proc. przedsiębiorców decydująca jest wysokość składki. Nie jest to jednak jedyne kryterium – siedmiu na dziesięciu zwraca uwagę na to, na wypadek jakich zdarzeń polisa zapewnia ochronę. Takie są podstawowe wnioski wynikające z raportu „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”, przygotowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener.
Spośród badanych firm aż 96 proc. ma ubezpieczenie. Co drugi podmiot wykupuje zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dodatkowe, ale 37 proc. firm – wyłącznie obowiązkowe wymagane prawem (np. OC pojazdu). Niespełna co dziesiąte przedsiębiorstwo korzysta z ubezpieczeń majątkowych.
Gdy przedsiębiorcy zagrożeni niewypłacalnością decydują się na skorzystanie z postępowania restrukturyzacyjnego, wpływa to na sytuację prawną ich wierzycieli, np. w większości przypadków wyklucza możliwość wszczęcia egzekucji.
Mimo ambitnych założeń regulacji unijnych sytuacja podmiotów, których prawa są naruszane w internecie, nie uległa znaczącej poprawie. Nadal występują obszary wymagające pilnej interwencji, aby zmusić big techy do rzeczywistej ochrony praw użytkowników.
Importerzy towarów muszą składać kwartalne sprawozdania o emisji gazów cieplarnianych wynikające z ich importu w danym kwartale. Kolejne taki raport trzeba złożyć 31 stycznia br., co oznacza, że zostało mało czasu na zebranie danych.
Zgłoszenie przez wspólnika spółki komandytowej żądania wypłaty zysku jest jedyną czynnością, jaką powinien podjąć w celu uzyskania należnej mu wypłaty. Nie ma znaczenia, czy spółka sporządziła i zatwierdziła w ustawowym terminie sprawozdanie finansowe.
Brak precyzyjnych wytycznych odnośnie do tego, jak kwalifikować usługi pośrednictwa finansowego, stanowi wyzwanie dla sektora finansowego, co jest szczególnie kłopotliwe w przypadku konieczności aneksowania umów zgodnie z wymogami DORA.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Ważna, szczególnie dla ciężko poszkodowanych w wypadkach drogowych, jest wysokość sumy gwarancyjnej dla obowiązkowego OC komunikacyjnego. Suma ta określona w przepisach w chwili orzekania nie może stanowić jedynego kryterium jej waloryzacji.
Po kilku latach spadków cen komunikacyjnego OC w 2024 r. za polisy te trzeba było płacić średnio o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Prognozy mówią o dalszych wzrostach. Jeszcze długo potrwa, zanim ten segment rynku ubezpieczeń odrobi straty.
Czy firmy ubezpieczeniowe będzie stać na wypłatę odszkodowań pogorzelcom z Los Angeles? Wiele osób obawia się, że ich polisy ubezpieczeniowe mogą nie pokryć kosztów odbudowy, a przyszłe składki będą astronomiczne. Wiele firm ubezpieczeniowych musi liczyć się z problemami finansowymi, a niektóre nawet z bankructwem.
Jaki był ubiegły rok dla branży ubezpieczeniowej w Polsce i jakie główne trendy możemy obserwować w 2025 r.? Rozmawialiśmy o tym w programie Rzecz o Biznesie. Gościem Przemysława Tychmanowicza był Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Przepisy doprecyzowujące okres, po jakim przedsiębiorca może ponownie skorzystać z ulgi w składkach zwanej Mały ZUS plus, wciąż nie weszły w życie. Czy w 2025 r. ZUS nadal wymaga trzyletniej przerwy?
Miniony rok przyniósł ubezpieczycielom potężne wyzwania związane ze zmianami klimatu. Zapewne pojawią się one i w 2025 r. Do tego dojdą ryzyka, których źródłem są niekorzystne zmiany demograficzne, a rosnące koszty szkód popchną w górę ceny polis OC.
Objęcie pracownika zbiorową, bezimienną polisą opłaconą i wymaganą przez pracodawcę oznacza przychód z pracy opodatkowany PIT.
Nowy rok przyniesie wyższe kary dla piratów drogowych oraz nowe przepisy dla najmniej doświadczonych użytkowników aut. Co jeszcze czeka zmotoryzowanych w 2025 roku?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas