Raportowanie informacji o beneficjentach rzeczywistych w Niemczech – zmiany w zgłoszeniach

Od 2015 roku w Niemczech istnieje rejestr przejrzystości oparty na unijnych dyrektywach w sprawie zapobiegania praniu pieniędzy1. W ciągu ostatnich trzech lat doszło jednak do kilku zmian legislacyjnych, które wpłynęły na charakter i procedurę zgłaszania beneficjenta rzeczywistego.

Publikacja: 21.07.2023 02:00

Raportowanie informacji o beneficjentach rzeczywistych w Niemczech – zmiany w zgłoszeniach

Foto: AdobeStock

Rejestry przejrzystości pomagają zapobiegać praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, ponieważ ujawniają one poszczególne osoby, które stoją za złożonymi strukturami korporacyjnymi. Rejestry takie występują w całej Unii Europejskiej, również w Niemczech. W dniu 1 sierpnia 2021 r. weszła w życie niemiecka ustawa o Rejestrze Przejrzystości i Informacji Finansowej (niem. Transparenzregister- und Finanzinformationsgesetz, TraFinG). Obszerne zmiany w niemieckiej ustawie o praniu pieniędzy (niem. Geldwäschegesetz, GwG) wraz ze zmianami w samym Rejestrze Przejrzystości (niem. Transparenzregister, dalej "Rejestr Przejrzystości" lub ‘’rejestr UBO’’) wpłynęły na niemieckie spółki, zmuszając je do podjęcia określonych działań. Chociaż okres przejściowy dla większości zmian dobiegł końca, Niemcy nadal wdrażają nowe regulacje, np. związane z obowiązkami sprawozdawczymi dla podmiotów zagranicznych będących bezpośrednio lub pośrednio właścicielami nieruchomości położonych na terenie Niemiec.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak powstrzymać nieuczciwą konkurencję?
Biznes
Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?
Biznes
Distressed M&A – przejęcia firm w trudnej sytuacji na polskim rynku
Biznes
Wyposażenie mieszkania w kosztach? Jest to możliwe
Biznes
Raportowanie niefinansowe – nowe obowiązki małych i średnich firm