Aktualizacja: 29.11.2024 13:49 Publikacja: 27.11.2024 23:48
Foto: Adobe Stock
Adam Woźniak przypomina w „Rz”, że LPG ogromny rynek, liczba samochodów napędzanych gazem przekracza 2,5 mln, co daje im blisko 13-procentowy udział w całym parku aut. Ale same auta to nie wszystko. Z LPG żyje prawie 7,4 tys. stacji sprzedających autogaz oraz cała rzesza warsztatów montujących i obsługujących instalacje gazowe w autach. W 2023 roku konsumpcja LPG sięgnęła 2,5 mln ton, z czego prawie 1,9 mln ton przypadło na pojazdy napędzane tym najtańszym do niedawna paliwem.
Najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów wskazują, że zadłużenie branży przemysłowej wynosi już 1,19 mld zł, a jednocześnie 370 mln zł to pieniądze zamrożone w niezapłaconych przez ich kontrahentów fakturach.
Firmy rodzinne są bardziej stabilne, mają wyższą stopę zwrotu i są postrzegane jako odporne na kryzysy i zawirowania rynku. Lepiej radzą sobie także na giełdzie.
Planowane podwyżki akcyzy na alkohol budzą coraz większe obawy wśród ekspertów i konsumentów. Choć rząd uzasadnia je dbałością o zdrowie i koniecznością zmniejszenia spożycia alkoholu, w rzeczywistości dąży do zwiększenia dochodów budżetowych. Wzrost cen legalnych napojów prowadzi z jednej strony do rozkwitu szarej strefy alkoholi, z drugiej zaś zaburza konkurencyjność krajowego rynku względem sąsiadujących z Polską krajów UE, gdzie już obecnie, dzięki niższym podatkom, ceny piwa oraz innych alkoholi są niższe niż w Polsce. Wbrew rozpowszechnianym opiniom, konsumpcja alkoholu w Polsce spada, osiągając w 2023 roku najniższy poziom od 17 lat. Dzieje się tak, przede wszystkim, w wyniku kurczenia się rynku piwa, którego spożycie na jednego mieszkańca spadło od 2018 roku o ponad 13%. Patrząc na długoterminowe trendy w konsumpcji – spadający rynek piwa i umacniający się rynek mocnych alkoholi - rodzą się pytania o sensowność podejmowanych działań.
Notowania gazu ziemnego na europejskich giełdach osiągnęły najwyższe poziomy od roku i są już dwukrotnie wyższe, niż były wiosną. Co jest przyczyną rosnących cen błękitnego paliwa?
Pod koniec września w Polsce działało 367,6 tys. sklepów - o 0,4 proc. mniej niż w końcówce 2023 r. Od początku roku zlikwidowano 1,4 tys. placówek handlu detalicznego, a kolejne 7,6 tys. działalności zostało zawieszonych.
Transport intermodalny wspiera zrównoważony rozwój kraju. Łączy w sobie zalety różnych środków transportu, które przynoszą znaczące korzyści zarówno dla gospodarki, jak i środowiska naturalnego. Jak Fundusze Europejskie pomagają nam w niego inwestować?
Notowania gazu ziemnego na europejskich giełdach osiągnęły najwyższe poziomy od roku i są już dwukrotnie wyższe, niż były wiosną. Co jest przyczyną rosnących cen błękitnego paliwa?
Inflacja w październiku w Polsce zapewne znów urosła, acz już tylko symbolicznie, do 5 proc. – oceniają ekonomiści. Szybki szacunek GUS poda w czwartek 31 października.
Niemiecka sieć wprowadza swój program lojalnościowy na nowy poziom. Dzięki aplikacji Lidl Plus można już dostać nie tylko zniżki na zakupy, ale też taniej kupić bilety do kina czy paliwo na stacjach Shell.
We wrześniu w sklepach było drożej o 4,9 proc. niż przed rokiem. I to nie koniec podwyżek. Mimo wojny dyskontów coraz droższe będą np. owoce i warzywa.
Wstępne szacunki wskazują, że we wrześniu ceny w sklepach wzrosły mocniej niż w sierpniu. Analitycy spodziewają się, że to dopiero początek. Z powodu anomalii pogodowych zdrożeć mocniej mogą zwłaszcza owoce i warzywa.
Inflacja w Polsce we wrześniu zbliżyła się do 5 proc. rok do roku – prognozują ekonomiści. Główny Urząd Statystyczny poda jej szybki szacunek w poniedziałek rano.
Po wakacjach koalicja 15 października będzie nie tylko pod obstrzałem opozycji, ale również oczekiwań wyborców, którym miało się żyć lepiej. Rozliczeniami nie nakarmi się Polaków.
Upadające Zakłady Porcelany Stołowej „Karolina" w Jaworzynie Śląskiej można uratować - uważają związkowcy. Domagają się pomocy państwa i władz lokalnych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas