Status osoby nagrodzonej decyduje kto jest płatnikiem

Agencja marketingowa organizująca konkurs na zlecenie zewnętrznej firmy działa jako płatnik PIT w stosunku do nagród przyznanych osobom fizycznym. Natomiast przedsiębiorcy, jeżeli uczestnictwo w konkursie jest związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, powinni klasyfikować wartość otrzymanych nagród jako przychód z tej działalności.

Publikacja: 24.04.2022 02:00

Status osoby nagrodzonej decyduje kto jest płatnikiem

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 grudnia 2021 r. (II FSK 930/19).

Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą słodyczy. Korzystając z agencji marketingowej, zleca jej przeprowadzanie konkursów i loterii w imieniu i na rzecz spółki. Uczestnikami akcji marketingowych są konsumenci, pracownicy spółki, handlowcy oraz osoby współpracujące ze spółką, będące osobami fizycznymi lub osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. Spółka we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zwróciła się do organu z pytaniem, który podmiot - spółka czy agencja reklamowa, będzie zobowiązany jako płatnik pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od nagród przekazywanych uczestnikom konkursu.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Komu 1,5 proc. PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak podatek u źródła wpływa na wysokość VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Hipotetyczne odsetki są kosztem uzyskania przychodów CIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zostały dwa tygodnie na złożenie rocznego PIT przedsiębiorcy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak wycenić aktywa wypracowujące korzyści ekonomiczne grupowo