Przedsiębiorcy często z różnych względów decydują się na zmianę nazwy prowadzonej działalności, co budzi niepokój pracowników i pytania odnośnie ważności dotychczas zawartych ustaleń. Sama zmiana nazwy nie oznacza jednak zmiany pracodawcy. Nie jest to bowiem żadne przekształcenie czy przejęcie zobowiązań przez innego pracodawcę. Jeżeli dane indentyfikacyjne spółki, takie jak NIP bądź REGON, pozostały bez zmian, nie ma podstaw do obaw.

Trzeba powiadomić załogę

Nie ulega wątpliwości, że należy poinformować pracowników, iż od określonego dnia obowiązywać zaczyna nowa nazwa zakładu, bez żadnego wpływu na wszelkie dotychczasowe postanowienia. Taką informację można przekazać każdemu pracownikowi indywidualnie, ale nie jest to konieczne; wystarczy przekazać ją w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Ważne jest jedynie, aby zatrudnieni mieli świadomość, że w ich przypadku nic to nie zmieni, nie ma potrzeby podpisywania aneksów do ustaleń poczynionych przed zmianą nazwy.

Także w przypadku zakończenia stosunku pracy nie ma potrzeby wpisywania w świadectwie pracy informacji o zmianie nazwy. Pracodawca ma obowiązek wykazać cały okres zatrudnienia bez informacji o okresach pracy przed i po zmianie nazwy.

Skutki przejęcia

Jeżeli dojdzie do przekształcenia jednego pracodawcy na innego, wówczas mamy do czynienia ze zmianą pracodawcy. To zaś rodzi obowiązek informacyjny wobec pracowników i skutkuje tym, że nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy zawartych między starym pracodawcą i pracownikami.

W tym przypadku nie ma możliwości wyboru sposobu poinformowania o tym załogi. Każdego pracownika trzeba o tym powiadomić indywidualnie na piśmie, ponieważ ma on prawo odmowy pracy u nowego pracodawcy.

Jeżeli w zakładzie nie działają organizacje związkowe, dotychczasowy pracodawca ma obowiązek w terminie 30 dni przed datą planowanego przejęcia powiadomić każdego pracownika o przewidywanym terminie, przyczynach prawnych i ekonomicznych oraz skutkach, jakie rodzi ten fakt w odniesieniu do pracowników w zakresie warunków pracy i płacy. Jeśli w firmie działają organizacje związkowe, one również powinny zostać poinformowane o fakcie, dacie i przyczynach przejęcia przynajmniej na 30 dni przed planowaną datą.

W przypadku przejścia pracodawcy w sytuacji zakończenia stosunku pracy ważne jest, żeby w świadectwie pracy wpisać informację odnośnie przejęcia i wskazać okresy pracy u wszystkich pracodawców.