Za realizację działania 3.3.3 „Wsparcie MSP w promocji marek produktowych – Go to Brand" programu „Inteligentny rozwój" odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Przewiduje ono dotacje dla tych firm, które będą rozwijać działalność eksportową na nowych rynkach. Innymi słowy, ma ono przyczynić się do internacjonalizacji przedsiębiorstw poprzez zmniejszenie po ich stronie kosztów, wynikających z podjęcia różnych działań promocyjnych, w tym przede wszystkim wynikających z udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych.

Przedsiębiorca, który przystąpi do programu (i zostanie zakwalifikowany) będzie mógł oczekiwać refundacji części poniesionych kosztów (w zależności od rodzaju pomocy, wielkości firmy i miejsca prowadzenia działalności od 50 proc. do 85 proc.). A wydatki kwalifikowane, zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu „Inteligentny rozwój" oznaczają m.in. koszty:

- wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa firmy w danych targach lub danej wystawie,

- usługi doradczej i/lub szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia,

- podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych lub programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych,

Reklama
Reklama

- transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych,

- rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego,

- organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie,

- reklamy w mediach targowych,

- udziału w seminariach, kongresach i konferencjach,

- organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej.

O ile realizacja branżowego programu promocji dla firm produkujących meble i zajmujących się ich projektowaniem, stwarza niewątpliwie szansę zaistnienia na nowych rynkach, to wiąże się także z pewnymi wymogami. Przede wszystkim chodzi o to, że każda firma, która będzie chciała w nim uczestniczyć, musi przystać na pewne warunki organizatora. A te wiążą się z wyborem konkretnego rynku docelowego i partycypowania w konkretnych targach, których listę program zawiera.

W przypadku branży meblarskiej za rynki perspektywiczne uznano: Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, USA, Turcję, Rosję, Kazachstan oraz Indie. Dla firm oznacza to wymóg wybrania co najmniej jednego z tych rynków (jednocześnie można promować się w innych krajach zgodnie z własną strategią, ale co najmniej jeden musi pochodzić z powyższej listy). Ponadto, jak już zostało zauważone, przedsiębiorca w swoim planie rozwoju eksportu musi uwzględnić udział w kilku imprezach targowych wyraźnie wskazanych przez autora programu branżowego.

Firmy zainteresowane zdobyciem dofinansowania mogą znaleźć więcej informacji o warunkach ubiegania się o nie na stronie www.poir.parp.gov.pl. Na koniec warto zaznaczyć, że najbliższy nabór wniosków rozpocznie się 24 czerwca i będzie prowadzony do 5 sierpnia.