Przede wszystkim założyć działalność gospodarczą. Prowadzący małe punkty usługowe zrobią to zazwyczaj w ewidencji działalności gospodarczej, bardziej ambitni mogą założyć spółkę wpisywaną w Krajowym Rejestrze Sądowym.
[srodtytul]Trochę biurokracji[/srodtytul]
Osoba zamierzająca zainwestować w ten biznes powinna przede wszystkim odpowiednio zaadaptować lokal, w którym zamierza przyjmować klientów. Jeżeli wcześniej prowadzone w nim były innego rodzaju usługi lub jest to np. część domu jednorodzinnego, radzimy dokonać zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania we właściwym dla miejsca prowadzenia działalności starostwie.
Jeśli zmiana przeznaczenia następuje na podstawie zgłoszenia, na biurokratyczne procedury trzeba przeznaczyć przynajmniej miesiąc. Jeśli jednak niezbędne są choćby przeróbki instalacji (np. doprowadzenie wody czy kanalizacji do pomieszczenia, w którym jej nie było), to konieczne okaże się uzyskanie pozwolenia budowlanego.
Może to przedłużyć całą procedurę przynajmniej o kilka miesięcy. Czasem trzeba będzie uzyskać warunki zabudowy (w gminie), a to oznacza dodatkową zwłokę.
Ponadto przed otwarciem zakładu trzeba dokonać zgłoszenia do powiatowego inspektora sanitarnego.
[srodtytul]Jak wybrać lokal[/srodtytul]
Zanim przedsiębiorca wybierze miejsce i wystąpi o zgłoszenie bądź pozwolenie do starosty, powinien dokładnie zapoznać się z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5D5A4D09FB14B013FEF16FD95D33881C?id=172409]rozporządzeniem w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (DzU z 2004 r. nr 31 poz. 273)[/link]. Są w nim zawarte informacje dotyczące wyposażenia obiektu i wielkości niektórych pomieszczeń. Trzeba więc sprawdzić, czy do tych wymogów uda się zaadaptować lokal, w którym zamierzamy prowadzić działalność.
Powinien on być umiejscowiony w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu. Wejście do niego może prowadzić wprawdzie z dróg komunikacji ogólnej (np. w galerii handlowej), ale nie może wieść przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi (np. przez zaplecze).
Nie da się też umieścić salonu w zbyt małym lokalu. Rozporządzenie nakazuje bowiem wyodrębnić:
- pomieszczenia, w których są świadczone usługi;
- szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z nich;
- pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i dla zatrudnionych w zakładzie;
- miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości;
- pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny;
- miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
Przepisy nie podają wprawdzie minimalnej ich powierzchni, ale mówią, że powinny mieć wielkość umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie wyposażenia, urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług.
Są też dodatkowe wymagania dla poszczególnych rodzajów działalności objętych tym samym rozporządzeniem.
W zakładach kosmetycznych stosujących preparaty powodujące zanieczyszczenie ciała niezbędne jest wydzielenie łazienki z natryskiem, miską ustępową oraz umywalką. Ma być ono dostępne bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone usługi. Łóżka i kabiny do opalania oraz stanowisko do masażu suchego umieszcza się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu osłoniętym ściankami o wysokości co najmniej 2 m.
U fryzjera niezbędne jest odrębne stanowisko do mycia i farbowania włosów wyposażone w umywalkę z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą. Tam, gdzie są świadczone usługi pedicure, wydziela się do tego celu stanowisko o powierzchni co najmniej 6 mkw., odizolowane od innych. Trzeba je wyposażyć w brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą albo tylko brodzik przenośny, który myje się i dezynfekuje po każdym użyciu.
Znacznie więcej dodatkowych i nie zawsze łatwych do uzyskania wymogów musi spełnić zakład odnowy biologicznej – nie piszemy jednak dziś na ten temat.
[srodtytul]Ciepła i zimna woda[/srodtytul]
Są też wymagania dotyczące instalacji wodnych. Zakład ma być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Woda ciepła może być doprowadzona z zewnątrz albo podgrzewana w zainstalowanym na miejscu urządzeniu do podgrzewania wody. Natomiast ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.
Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, trzeba do wysokości co najmniej 1,6 m zabezpieczyć nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz środków dezynfekcyjnych (np. glazurą).
[srodtytul]Odpady z instrukcją[/srodtytul]
W zakładzie należy ustalić zasady (instrukcję) postępowania z odpadami. Powinny być one gromadzone w zamykanych pojemnikach, zaopatrzonych w worki foliowe. Pojemnik na resztki ma być w każdym pomieszczeniu, w którym są świadczone usługi. Te materiały, które mogły zostać zanieczyszczone krwią lub wydzielinami, gromadzi się w oznakowanych, przeznaczonych specjalnie do tego celu pojemnikach lub w workach foliowych.
Odpowiednio trzeba też postępować z brudną bielizną. Kosze z nią oraz odzieżą roboczą lub ochronną po napełnieniu trzeba niezwłocznie usunąć poza zakład. Pranie na miejscu możliwe jest tylko wtedy, gdy zakład ma odrębne pomieszczenie na pralnię, spełniające wymagania określone w przepisach o warunkach technicznych budynków.
[ramka][b]Ogolą zgodnie z pisemną procedurą[/b]
Prowadzący zakład musi mieć przygotowane, opisane i wdrożone procedury zapewniające klientom ochronę przed chorobami zakaźnymi.
To stosunkowo nowy wymóg. Został wprowadzony [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F968513DDAFA2F695A2FADC509406F73?id=294162]ustawą o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (DzU z 2008 r. nr 234, poz. 1570)[/link] i obowiązuje od 2009 r.
Dotyczy osób innych niż udzielające świadczeń zdrowotnych, a jednocześnie wykonujących czynności, podczas których dochodzi do naruszania ciągłości tkanek (np. golenie, manicure, ścieranie naskórka, wykonywanie tatuaży).
Wymagania dla tego typu zakładów nie są bardzo skomplikowane. Procedury mają regulować:
- sposób postępowania przy wykonywaniu określonych zabiegów,
- zasady stosowania sprzętu poddawanego sterylizacji,
- sposoby przeprowadzania dezynfekcji skóry i błon śluzowych,
- proces niszczenia i usuwania drobnoustrojów z pomieszczeń i urządzeń.
Może je samodzielnie spisać właściciel zakładu i przedłożyć powiatowemu inspektorowi sanitarnemu z wnioskiem o ocenę.
Samo spisanie ich dla osoby doświadczonej nie powinno być skomplikowane. Są to bowiem te same zasady higieny, jakie obowiązywały od lat. Taka ocena jest bezpłatna.
– Jeżeli procedury zostaną zaakceptowane przez powiatowego inspektora, to nie będą kwestionowane w czasie kontroli – mówi Jan Bondar, rzecznik prasowy głównego inspektora sanitarnego. Dodaje, że inspektorzy mogą sprawdzić, czy nie są tylko na papierze, ale czy zakład stosuje je w praktyce.
Podczas kontroli inspektor ma prawo np. zażądać faktur za środki dezynfekcyjne, jeśli je bowiem ktoś kupował, to prawdopodobnie także stosował.[/ramka]