Aktualizacja: 25.02.2025 06:03 Publikacja: 25.02.2025 04:18
Foto: AdobeStock
Polski rynek motoryzacyjny zaczynają zdobywać Chińczycy. O ile jeszcze dwa lata temu sprzedaż chińskich samochodów osobowych liczona była ledwo w dziesiątkach, to obecnie już w tysiącach. Na przestrzeni ostatniego roku wzrost sprzedaży chińskich marek poszybował blisko siedemdziesięciokrotnie. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), jeśli w 2023 r. zarejestrowano w Polsce 168 nowych samochodów osobowych produkcji chińskiej, to w 2024 r. już 10,7 tys. Początek obecnego roku także okazał się dobry dla Chińczyków: w styczniu 2025 r. wzrost sprzedaży ich aut w ujęciu rok do roku był jedenastokrotny.
Prawie co dziesiąta jednoosobowa działalność gospodarcza, którą zarejestrowano w Polsce w ostatnich trzech latach, została założona przez Ukraińców. Za ponad jedną trzecią z nich stoją kobiety.
Mali i średni przedsiębiorcy, którzy na czas nie pomyśleli o nowych umowach za zakup energii, już po zakończeniu mrożenia cen prądu, mają jeszcze szansę spróbować zmniejszyć swoje zbyt wysokie rachunki. Wszystko zależy od taktyki negocjacyjnej.
Po raz pierwszy to ten kraj, a nie Polska był największym dostawcą dużego sprzętu AGD na rynki unijne. Dodatkowo import z Chin wzrósł aż o 32 proc. w skali roku, co pokazuje, w jakim tempie tamtejsza produkcja zdobywa kolejne rynki.
Choć zyski banków wzrosły w ciągu minionego roku o 50 proc., ich daniny na rzecz publicznej kasy były rok do roku takie same. Inna sprawa, że i tak to bardzo wysokie kwoty, sięgające nawet 20 mld zł.
To Filipińczycy i Kolumbijczycy dostali w 2024 r. najwięcej zezwoleń na pracę w Polsce, wyprzedzając pracowników z Indii i Nepalu. Pomimo większych trudności ze ściąganiem obcokrajowców trafiło do nich nieco więcej zezwoleń niż rok wcześniej.
Polski rynek motoryzacyjny przechodzi dynamiczne zmiany, a liczba rejestracji pojazdów niskoemisyjnych bije kolejne rekordy. W 2024 roku liczba nowo zarejestrowanych samochodów hybrydowych wzrosła o 34,63%, osiągając 197 951 sztuk, podczas gdy rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły 23 445 sztuk, notując niewielki spadek o 1,69% względem 2023 roku.
Tesla jako symbol innowacji i ekologii zaczyna być orędziem nienawiści i niezgody, co przekłada się na sprzedaż, która dosłownie pikuje w dół. Wszystko przez zaangażowanie Elona Muska w politykę przy administracji Donalda Trumpa.
Motocykliści nie będą już mogli wjechać na Północną Pętlę toru Nürburgring podczas sesji z tzw. przejazdami turystycznymi. To efekt licznych wypadków z udziałem jednośladów.
Hyundai rozpocznie w marcu pilotażową produkcję baterii ze stałym elektrolitem. Akumulator wykorzystujący rewolucyjną technologię zbliża się wielkimi krokami.
Rolls-Royce wprowadza na rynek wersję Black Badge swojego pierwszego samochodu elektrycznego. Spectre łączy w sobie jeszcze większą elektryczną moc i wyjątkowy wygląd.
Produkcja w Bełchatowie ruszy wolniej niż zakładał inwestor, powodem jest słaby popyt i wojna cenowa producentów naczep i zabudów.
Tylko połowa wartości – tak dużą utratę ceny notują używane modele Tesli. Ceny amerykańskich elektryków na portalach w Europie pikują w dół.
Szef Volkswagena ujawnia jak będzie się nazwać koncepcyjny elektryk. Mały Volkswagen ID.1 jest zastępcą modelu E-UP i kiedy pojawi się w 2027 roku powinien kosztować około 20 000 euro (ok. 83 tys. zł). Nowy projekt będzie miał swoją premierę w marcu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas