Aktualizacja: 25.02.2025 08:14 Publikacja: 25.02.2025 04:18
Foto: AdobeStock
Polski rynek motoryzacyjny zaczynają zdobywać Chińczycy. O ile jeszcze dwa lata temu sprzedaż chińskich samochodów osobowych liczona była ledwo w dziesiątkach, to obecnie już w tysiącach. Na przestrzeni ostatniego roku wzrost sprzedaży chińskich marek poszybował blisko siedemdziesięciokrotnie. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), jeśli w 2023 r. zarejestrowano w Polsce 168 nowych samochodów osobowych produkcji chińskiej, to w 2024 r. już 10,7 tys. Początek obecnego roku także okazał się dobry dla Chińczyków: w styczniu 2025 r. wzrost sprzedaży ich aut w ujęciu rok do roku był jedenastokrotny.
Liderem branży jest Budimex, który obecnie realizuje 27 kontraktów o wartości 11,3 mld zł. Na drugim miejscu jest Mirbud z portfelem 19 umów wartych niemal 9,8 mld zł – wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Branża motoryzacyjna ma za sobą trudne lata, a 2025 r. też będzie pełen wyzwań. W obliczu narastających napięć geopolitycznych sektor musi mocno postawić na innowacje, w tym na AI.
W branży e-handlu pojawia się nowy trend – conversational commerce, czyli zakupy wyszukiwane wprost w chatbotach AI. Wiele rodzimych firm nie popłynie jednak na fali boomu, bo nie ma nawet swojej strony w sieci.
Trwający od lat negatywny trend odchodzenia kierowców z zawodu wyhamował, a tradycyjni taksówkarze znów siadają za kółko. Branżą ponownie mogą jednak wstrząsnąć przepisy o pracy platformowej.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Właściciele mieszkań na wynajem muszą spuścić z tonu. Lokali nie brakuje, chętnych na przepłacanie nie ma. Ale też nie ma co liczyć na superniskie stawki.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Nowoczesne samochody mają funkcję hamulca awaryjnego, której prawie nikt nie zna. Wyjaśniamy technologię, która może uratować życie w nagłych wypadkach.
Branża motoryzacyjna ma za sobą trudne lata, a 2025 r. też będzie pełen wyzwań. W obliczu narastających napięć geopolitycznych sektor musi mocno postawić na innowacje, w tym na AI.
Chcę, żeby za pięć lat, kiedy ktoś zapyta przechodnia na ulicy, co to jest BYD, ta osoba odpowiedziała: to firma europejska. I żebyśmy byli tu postrzegani jako firma technologiczna. Wtedy będę szczęśliwa – mówi Stella Li, wiceprezes chińskiej BYD Co. Ltd.
Akcje chińskiego koncernu BYD zyskiwały we wtorek na giełdzie w Hongkongu nawet 11 proc. Spółka ogłosiła, że ma technologię ultraszybkiego ładowania samochodów elektrycznych.
Hongqi to nowa luksusowa marka na polskim rynku. Nazwa oznacza czerwoną flagę i jest jedną z niewielu marek z Chin posiadającą długą tradycję. Produkcja pierwszych modeli Hongqi rozpoczęła się już w 1958 r.
Grupa Stellantis złożyła w USA zaskakujący wniosek patentowy. Chodzi o układ wydechowy do samochodów elektrycznych.
Polacy coraz bardziej interesują się nowymi autami. Liczba zarejestrowanych samochodów wyniosła w lutym 331 738 szt. Coraz większy jest udział marek chińskich w segmencie aut nowych: ok. 4,7 proc. wszystkich zarejestrowanych w lutym nowych samochodów.
Luty 2025 roku przyniósł zastopowanie długotrwałego, trwającego nieprzerwanie przez 19 miesięcy wzrostu importu używanych samochodów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas