Cały świat złapał się za kieszenie, sklepy zarobią mniej

Szalejąca inflacja oraz kryzysy z cenami masła, kawy czy jajek zniechęcają do zakupów. Ostatni rok przyniósł co prawda w ujęciu globalnym 7,5-proc. wzrost rynku dóbr konsumenckich, ale to efekt rosnących cen. W Polsce sytuacja jest nieco lepsza.

Publikacja: 28.02.2025 04:05

Cały świat złapał się za kieszenie, sklepy zarobią mniej

Foto: Bloomberg

W ujęciu rocznym w 2024 r. globalny rynek dóbr konsumpcyjnych rósł o 1,8 pkt proc. wolniej niż w 2023 r. – wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradztwa strategicznego Bain & Company, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Analitycy zauważają, że choć inflacja generalnie się uspokoiła, to indeksy zaufania konsumentów utrzymują się na niskim poziomie. W efekcie choć rynek urósł w ujęciu wartościowym, to ilościowo niemal się nie zmienił. Aż 80 proc. badanych deklaruje, że ogranicza wydatki, co dodatkowo osłabia rynek produktów konsumenckich.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Raporty ekonomiczne
Sztuczna inteligencja obniża ceny. Polskie firmy idą w algorytmy
Raporty ekonomiczne
Właściciele mieszkań na wynajem już nie dyktują warunków. Czas negocjować czynsze
Raporty ekonomiczne
Siedem barier głównych. Modlitwa polskich firm
Raporty ekonomiczne
Firmy kurierskie w opałach. Paczki podrożeją o 40 proc.?
raporty
Polskie firmy przerażone planami Donalda Trumpa