Od stycznia br. przebywam na urlopie macierzyńskim i otrzymuję zasiłek macierzyński. W marcu otrzymałam od pracodawcy zaległy ZUS RMUA, w którym zawarte są informacje o wysokości składek na moje ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W dokumencie za luty br. pracodawca wykazał moim zdaniem za niskie składki na ubezpieczenia społeczne. W jaki sposób mogę doprowadzić do sprostowania tego dokumentu?
– pyta czytelniczka.
Pracodawca jako płatnik składek zobowiązany jest przekazać do ZUS, za każdego ubezpieczonego, po upływie każdego miesiąca kalendarzowego, w terminie właściwym dla rozliczenia i opłacenia składek imienny raport miesięczny ZUS RCA.
Oprócz danych identyfikacyjnych pracownika (nazwisko, pierwsze imię oraz identyfikator) wykazuje w nim w szczególności:
• zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne w podziale na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, zawierające dane o:
– tytule ubezpieczenia,
– podstawie wymiaru składek,
– kwocie składki w podziale na należną od ubezpieczonego i płatnika składek oraz z innych źródeł finansowania,
• podstawę wymiaru i kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, z uwzględnieniem podziału na podmioty, które finansują składki.
Te same dane – zgodnie z art. 41 ust. 8 ustawy z 13 października 1998 o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm., dalej ustawa systemowa) – przekazuje ubezpieczonemu w celu weryfikacji. Informacja ta może mieć postać raportu ZUS RMUA lub inną pisemną albo elektroniczną – za zgodą ubezpieczonego.
Uwaga!
Takie same obowiązki w zakresie przekazywania informacji ubezpieczonym ma płatnik w stosunku do osób, które zatrudnia na umowach-zleceniach (za które co miesiąc opłaca należne składki) oraz za które tylko wykazuje składki z racji zasiłku macierzyńskiego czy też udzielonego urlopu wychowawczego.
Ponieważ ZUS RMUA zawiera informacje wykazane w złożonym za ubezpieczonego druku ZUS RCA, w którym rozliczane są składki na ubezpieczenia społeczne, tryb sprostowania tego pierwszego raportu wiąże się z korektą tego drugiego. Aby tego dokonać, w myśl art. 41 ust. 11 ustawy systemowej ubezpieczony musi wnieść wniosek o sprostowanie na piśmie lub do protokołu do płatnika składek.
Ma na to trzy miesiące od otrzymania raportu ZUS RMUA. Jeżeli tego nie zrobi, ZUS uzna informacje zawarte w tym dokumencie za zgodne ze stanem faktycznym, chyba że sam je zakwestionuje, wydając decyzję (art. 41 ust. 12 ustawy systemowej).
Działanie z urzędu
ZUS może z urzędu zakwestionować i zmienić informacje przekazane przez płatnika w raporcie ZUS RCA. Gdy decyduje się na taki krok, informuje o nim ubezpieczonego i płatnika składek. Jeżeli ci w ciągu trzech miesięcy od otrzymania zawiadomienia nie złożą wniosku o zmianę stanowiska ZUS, informacje zmienione przez urząd traktuje się jako prawdziwe.
W przeciwnym wypadku ZUS, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, wydaje decyzję. Przysługuje od niej odwołanie do właściwego sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie miesiąca od jej doręczenia.
Gdy złoży wniosek, ma obowiązek poinformować o tym ZUS.
Sprostowanie przez płatnika raportu ZUS RCA zgodnie z wnioskiem ubezpieczonego pociąga za sobą obowiązek wydania zainteresowanemu nowego raportu ZUS RMUA lub innej pisemnej informacji obejmującej dane zawarte w skorygowanym raporcie ZUS RCA.
Jeżeli płatnik składek nie uwzględni reklamacji ubezpieczonego w terminie miesiąca od daty jej wpływu, na wniosek ubezpieczonego, ZUS przeprowadza postępowanie wyjaśniające i wydaje decyzję.
Stwierdzone decyzją ZUS nieprawidłowości w raporcie ZUS RCA płatnik – po jej uprawomocnieniu się – ma obowiązek skorygować, a co za tym idzie wydać ubezpieczonemu raport ZUS RMUA lub inną pisemną informację obejmującą dane wykazane w skorygowanym raporcie ZUS RCA.
Czytaj też:
Zobacz:
» Składki ZUS » Dokumenty, rejestracja, rozliczenia » ZUS RMUA
» Składki ZUS » Dokumenty, rejestracja, rozliczenia » Korekta dokumentów