Wniosek o rentę rodzinną złożony przez pracodawcę

Pracodawca nie może co do zasady odmówić rodzinie zmarłego etatowca skompletowania i złożenia wniosku o rentę rodzinną. Z tego obowiązku zwolnieni są jednak mali przedsiębiorcy, którzy nie wypłacają zasiłków.

Publikacja: 28.05.2017 13:30

Wniosek o rentę rodzinną złożony przez pracodawcę

Foto: Fotolia.com

Warunki nabycia prawa do renty rodzinnej oraz obowiązki pracodawcy wobec członków rodziny ubiegających się o rentę rodzinną po zmarłym pracowniku określają przepisy ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 887 ze zm., dalej ustawa emerytalna).

W myśl art. 65 tej ustawy renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy albo spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń. Przy ocenie prawa do renty przyjmuje się, że zmarły był całkowicie niezdolny do pracy.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
ZUS
Czym jest podróż służbowa? Resort wyjaśnia. To ważne w kontekście zwolnienia z ZUS
ZUS
Czy będzie obniżka składki zdrowotnej? Senat zdecydował
ZUS
Ważny obowiązek dla wielu firm. ZUS przypomina o nadchodzącym terminie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
ZUS
Był ubezpieczony w KRUS, założył firmę. Czy ma prawo do ulgi w składkach?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne