Wniosek o rentę rodzinną złożony przez pracodawcę

Pracodawca nie może co do zasady odmówić rodzinie zmarłego etatowca skompletowania i złożenia wniosku o rentę rodzinną. Z tego obowiązku zwolnieni są jednak mali przedsiębiorcy, którzy nie wypłacają zasiłków.

Publikacja: 28.05.2017 13:30

Wniosek o rentę rodzinną złożony przez pracodawcę

Foto: Fotolia.com

Warunki nabycia prawa do renty rodzinnej oraz obowiązki pracodawcy wobec członków rodziny ubiegających się o rentę rodzinną po zmarłym pracowniku określają przepisy ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 887 ze zm., dalej ustawa emerytalna).

W myśl art. 65 tej ustawy renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy albo spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń. Przy ocenie prawa do renty przyjmuje się, że zmarły był całkowicie niezdolny do pracy.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
ZUS
ZUS idzie na rękę powodzianom prowadzącym firmy
ZUS
Wielu przedsiębiorców musiało dopłacić składkę. Czy mogą skorzystać z ulgi?
ZUS
Masz nadpłatę składki zdrowotnej? To już ostatni moment na złożenie wniosku
ZUS
ZUS odbiera zasiłki za stare składki opłacone po terminie? Interwencja Rzecznika MŚP
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
ZUS
Po zwrocie składki zdrowotnej część firm musi oddać podatkową ulgę