Przewoźnicy ustawili się w kolejce po ciężarówki

Europejscy przewoźnicy kupują coraz mniej samochodów, jednak składają coraz więcej zamówień, więc druga połowa roku może przynieść ożywienie.

Publikacja: 30.04.2025 12:19

Przewoźnicy ustawili się w kolejce po ciężarówki

Foto: GDDKiA

W pierwszym kwartale roku dynamika spadku liczby rejestracji samochodów ciężarowych i furgonów pogłębiła się w stosunku do 2024 roku. Rejestracje sięgnęły 72 941 sztuk i były o 16 proc. mniejsze niż w tym samym okresie 2024 roku. W segmencie pojazdów o dmc powyżej 16 ton spadek wyniósł 16,6 proc., gdy dla średnich 12,5 proc., podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. 

Rejestracje malały z największą dynamiką w Niemczech (25,4 proc.), Francji (17,6 proc.), Hiszpani (12,8 proc.), Polsce (12,5 proc.) oraz Włoszech (9,4 proc.). 

W całym 2024 roku spadki były o połowę mniejsze, jednak z każdym miesiącem popyt malał, aby w grudniu skurczyć się w Niemczech o niemal 39 proc., we Francji o 14 proc., w Hiszpanii o 12 proc. 

Czytaj więcej

Stanęły pociągi i nic nie działa!

Niepokoi ponad 12-procentowe zmniejszenie rejestracji samochodów dostawczych o dmc do 3,5 ton. Do tej pory ten segment opierał się spadkom. 

Producenci aut widzą nadchodzącą poprawę

Malejące zainteresowanie ciężarówkami uderza w ich producentów. Daimler Truck podał, że w pierwszym kwartale sprzedaż marki Mercedes-Benz zmalała o 18 proc. do 33,4 tys. sztuk. 

Zmalała także sprzedaż ciężarówek Grupy Traton o 16 proc. do 56 566 pojazdów. Grupa nie podaje rozkładu sprzedaży na kontynenty, stwierdza jedynie w komunikacie, że obecny głównie w Europie MAN zmniejszył marżę operacyjną do 4,6 proc. Dla całej grupy marża zmalała do 6,1 proc. z 9,4 proc. rok wcześniej. 

Grupa Volvo zanotowała w Europie w pierwszym kwartale zmniejszenie sprzedaży ciężarówek o 18 proc. do 24 047 sztuk i przychodów o 13 proc. 

Prezes Traton Christian Levin zaznacza, że perspektywy są dość dobre. Portfel zamówień w Europie powiększył się o 56 proc., gdy dla całej grupy o 12 proc. Poprawa może zatem nadejść w drugiej połowie roku i grupa spodziewa się podobnej do ubiegłorocznej sprzedaży ilościowo i finansowo. 

Także Volvo raportuje w Europie 25-procentowy wzrost portfela zamówień (35 proc. wzrostu dla segmentu ciężkiego). 

Złe makroekonomiczne perspektywy

Instytut ifo obawia się negatywnego wpływu wojny celnej na niemiecką gospodarkę. – Przyspieszona wymiana handlowa przed wejściem wyższych taryf ożywiła przemysł i handel w pierwszym kwartale co zwiększyło PKB Niemiec o 0,2 proc. – wyjaśnia szef działu prognoz Instytut ifo Timo Wollmershäuser. Nie wyklucza, że PKB Niemiec zmaleje w nadchodzących kwartałach. Wskazuje na pogarszające się perspektywy dla branż wytwórczych. 

Czytaj więcej

Branża leasingowa notuje rosnący popyt na ciężarówki

Możliwe, że PKB Niemiec spadnie siódmy kwartał z rzędu. W całej strefie euro oczekiwane jest spowolnienie tempa wzrostu, do 1,1% r/r z 1,2% r/r w czwartym kwartale 2024 roku.

Giełda transportowa Timocom podaje, że w pierwszym kwartale liczba ofert transportowych była większa o 1 proc. rok do roku, jednak w marcu spadła poniżej ubiegłorocznego poziomu. 

Drogowy
Największy producent naczep ma blisko 150 mln zł strat
Drogowy
Branża leasingowa notuje rosnący popyt na ciężarówki
Drogowy
Przyspiesza zadłużenie przewoźników drogowych
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Drogowy
Przewoźnicy rozważają przenosiny do Bułgarii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne