Aktualizacja: 07.04.2021 11:41 Publikacja: 07.04.2021 02:00
Foto: Adobe Stock
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu odcisnęła swoje piętno na wielu dziedzinach prawa. Od 1 stycznia 2021 r. jej skutki, w rozbudowanej wersji, możemy znaleźć również w tzw. nowym prawie zamówień publicznych (ustawa z 11 września 2019 r.; Dz.U. z 2019 r. poz. 2020). W akcie tym znalazły się dobrze znane podstawy wykluczenia w przypadku prawomocnego skazania za określone przestępstwa, np. związane z finansowaniem terroryzmu, ale także nowa, obligatoryjna w niektórych postępowaniach, przesłanka wykluczenia idąca o krok dalej.
Legalność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może zostać zakwestionowana poprzez wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Oddając w państwa ręce kolejne wydanie dodatku „Administracja”, szczególnej uwadze chciałbym polecić trzy materiały poświęcone możliwości tworzenia grup podatkowych VAT przez gminy oraz ich spółki komunalne.
Brak możliwości identyfikacji kierowców, którzy rzeczywiście korzystają z miejsc parkingowych, nie wyklucza opodatkowania VAT.
Tworzenie szkół czy przedszkoli publicznych ponad potrzeby jest wykluczone. Utrzymywanie ich bowiem ze środków w ilości przekraczających potrzeby danej wspólnoty nie jest w interesie publicznym.
Wydatki Rosji na rozpętaną wojnę, które wzrosły czterokrotnie od czasu inwazji na Ukrainę i osiągnęły poziom rekordowy od czasów sowieckich, w rzeczywistości mogą być znacznie wyższe i sięgnąć 250 mld dol. Grozi to załamaniem nie tylko całej rosyjskiej gospodarki, ale i rosyjskiej bankowości, bo to banki, pod naciskiem Kremla, finansują tanimi kredytami niewydolną zbrojeniówkę.
Konflikty w spółkach są nieodzownym elementem ich funkcjonowania. W sytuacjach spornych wspólnicy lub akcjonariusze powinni zachować czujność, bo chwila nieuwagi może ich słono kosztować. Nieuczciwi wspólnicy mogą wykorzystać nadarzającą się okazję do pozbawienia swoich przeciwników pozycji w spółce, a skutki tych działań mogą być niekiedy trudne do odwrócenia.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Postępowanie o zatwierdzenie układu pozwala dłużnikowi na szybkie działanie, zasadniczo blokując wierzycieli w prowadzeniu czynności egzekucyjnych, a przy tym chroni kluczowe umowy. Ale czy zawsze jest dobrym rozwiązaniem?
Aby wykluczyć spółkę z unijnych procedur udzielania zamówień publicznych i przyznawania unijnych dotacji, urzędnik zatwierdzający musi ocenić zachowanie podmiotu, któremu zarzucono uchybienie w sposób konkretny i zindywidualizowany – uznał Sąd Unii Europejskiej.
Wyjaśnienie oferty w zamówieniach publicznych to kluczowy instrument prawny, umożliwiający zamawiającemu doprecyzowanie niejasnych elementów złożonej oferty. Choć jest często wykorzystywany, wiele podmiotów stosuje go nieprawidłowo. Jak zatem prawidłowo korzystać z tej instytucji?
Restrukturyzacja wykonawcy zamówienia publicznego nie musi oznaczać problemów z realizacją kontraktu. Kluczowe jest jednak przestrzeganie przepisów dotyczących zmiany wykonawcy. Nowy podmiot musi spełniać wszystkie warunki pierwotnego postępowania, a zmiana nie może prowadzić do istotnej modyfikacji umowy.
Wynajem długoterminowy przynosi firmie korzyści nie tylko w postaci braku konieczności ponoszenia znacznych kosztów zakupu floty. Zapewnia dodatkowo przewidywalne – i stałe przez cały okres umowy – koszty przeglądów, napraw, ubezpieczenia oraz usług dodatkowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas