Aktualizacja: 13.07.2025 00:15 Publikacja: 01.08.2022 21:31
Foto: Adobe Stock
Stosownie do art. 1 ust. 2 pkt 4 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 503; dalej u.p.z.p.) w planowaniu przestrzennym uwzględnia się wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Sam przepis art. 1 ust. 2 u.p.z.p. jest tylko dyrektywą wskazującą cele, którymi organy gmin powinny się kierować w uchwalaniu studiów kierunków i rozwoju gminy, uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. Przepisy u.p.z.p. przewidują różne instrumenty służące realizacji tej dyrektywy (np. w zakresie konieczności uzyskania opinii do projektu planu miejscowego od wojewódzkiego konserwatora zabytków art. 17 pkt 6 lit. a u.p.z.p.). Realny wpływ na ukształtowanie zabudowy na terenie gminy mają instrumenty prawne określone ustawą z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 840; dalej: u.o.z.). Przy czym zasady funkcjonowania niektórych z takich instrumentów zostały przez ustawodawcę wprost powiązane z przepisami u.p.z.p.
Nieprzestrzeganie wymogów dotyczących usytuowania wiaty może skutkować koniecznością rozbiórki, karami finansowy...
Zanim położymy się na rozgrzanej słońcem plaży, warto zorientować się, jakie zasady na niej obowiązują. Okazuje...
Mandat za opalanie topless, zakaz wstępu dla psów, kara za picie alkoholu – wszystko to, jak pokazuje praktyka,...
Zastosowanie środka egzekucyjnego następuje z chwilą doręczenia bankowi zawiadomienia o zajęciu konta dłużnika,...
Do podjęcia uchwały wprowadzającej odstępstwo od zakazu spożywania alkoholu w określonym miejscu publicznym koni...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas